JohanFredriksson 0 Postad 21 November , 2006 Hej på Er seglare! Har några funderingar om varmvatten i båt. Tänkte sätta i tryckvatten i båten och sen koppla till en varmvattenberedare. Vad ska jag tänka på när jag gör detta. Vilken sorts beredare, pump, slangar mm ska jag köpa? Behövs det ett expansionskärl? Är tacksam för tips om prisvärda prylar också. Vill helst inte spendera förr mycket pengar MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 10 Juni , 2010 Satte i en ny generator förra sommaren och hade då en skiljediod mellan förbrukning och start-batterier. I år bytte jag ut skiljedioden mot ett skiljerelä för att slippa det spänningsfall en diod ger men upptäckte då att generatorn ger 14,8 volt, är detta för mycket eller ska jag vara helt lugn !??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 10 Juni , 2010 Hej Det finns massor att läsa om genartor och batterier och laddning. Enligt mina ringa kunskaper är detta rimlig laddspänning. Saker som påverkar. - Batteriets storlek, många Ah klarar mer laddspänning utan att ta stryk. - Genertorns storlek, dvs hur mång A den laddar med, få amper klarar de flesta batterierna. - Vid vilket varvtal du mätte upp 14.8V. Generatorn ger spänning i relation till varvtalet, laddrelät begränsar spänningen så att batteriet inte får för mycket. Generatorn kan ge upp till typ 30-40 Volt som sedan regleras ner. Tex gamla utombordare hade så pass klen laddning (typ 8A) och en ganska usel spänningsreglering (typ halvågslikriktning vid visst tröskelvärde) att batteriet klarade detta med bara en viss förkortad livstid. - Det viktiga är att batteriet inte blir varmt under laddning. Kolla lite vad du har och sedan läs mer på forumet! Det är fullt av gurus som kan massor mer än jag. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 10 Juni , 2010 Tack , ska kolla så batterierna inte blir varma, hur pass fort kan man tro att de blir varma om det skulle vara något fel ? Har sökt efter liknande fel på detta forum m.fl men tyckte inte jag hittade någon med samma fel, dock skriver de flesta att 14,4 volt är det som gäller, och då undrar man ju om 14,8 kan vara skadligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Det är riktigt att 14.4 volt brukar vara den normala laddspänningen från en regulator. Om du har vanliga öppna batterier är det ingen större fara. Du får fylla på med destillerat vatten då och då. Om du har underhållsfria eller ventilreglerade batterier tycker jag 14.8 volt är för mycket. Livslängden kommer att förkortas avsevärt. Jag skulle ha använt diod för att minska spänningen. Men det beror förstås på hur länge du laddar med 14.8 volt. Om du kör båten kortare sträckor (mindre än 4 timmar) är det ingen fara för vilken sorts batteri det än är. Dessutom använder du väl förbrukar-batterierna i hamn som sedan behöver laddas och då kan 14.8 volt till och med vara bättre under de första timmarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juni , 2010 Kan det vara så att generatorn är inställd på att ge högre spänning för att kompensera för dioderna? Finns det någon inställning på generatorn? Finns det någon separat ledning från generatorn för avkänning av batterispänningen? Som ev kan sitta på fel ställe? Tycker 14.8 V är lite högt, det kokar batterierna om man kör länge. Inte omedelbart farligt men förkortar livslängden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Det är nog kompensering för diodfördelare. Det blir mycket bra laddning och det är en stor fördel när det gäller båt. Batterivatten kan man putta i men gasning under kärning under lång tid är ett litet säkerhetsproblem. Jag har 14,7V och det kör jag om det inte är mycket länge jag kör med motor. Då sänker jag till 14,1V. När batteriet laddats blir strömmen mycket låg även med 14,7V har jag sett. C:a 2 A för 3 batterier 75Ah. Så det är inte något som värmer batterierna t.ex. Kör med detta i sommar och kolla batterivattnet. Jag behöver inte fylla och vi går mycket med motor. C:a 150 timmar på en sommar men vid långa pass den lägre spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 11 Juni , 2010 Hur sänker du spännningen Forgus? Kör över en diod eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Jag har avkännare på batteriet, sk. sense-ledning. Jag har lagt in en diod i den leningen som gör att generatorns sense-ledning sänks c:a 0,6V och då reglerar generatorn upp tills den tror att det är 14,1 V. Man lurar alltså generatorn med den dioden. En switch kopplar sen bort dioden (kortsluter den) så blir det den lägre spänningen. Känns bra att klämma in vad man kan vid kort körning. Strömmen ökar 50% ungefär. med 14,7V mot 14,1V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 11 Juni , 2010 Hmm. Det där jag ju jag också göra. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Det var då ingen dum lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Juni , 2010 Det där var lite obegripligt? Sense är ju avkänningen och den kompenserar för spänningsfall pga ledningen och diod mellan generator och sensepunkten batteriet. Men hur kan du få ut mer ström av att kortsluta dioden med relä? Sensen är väl alltid aktiv då generatorn går? Är det så att du har ett annat batteri före dioden som då får 14,8V blir det som du skriver mer ström till det batteriet pga högre spänning? Men då riskerar du överladda det om du kör för länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juni , 2010 Inte så obegripligt. Jag tror Forgus har kopplat ungefär som i bilden till höger? Med en switch som kortsluter o kopplar bort dioden. Saknas skiljedioder så blir laddspänningen för hög med dioden så man trycker i lite extra. Antar jag? Senast ändrad av Anders_St | 11 juni 2010 | 11:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Juni , 2010 Jo så kan man göra om man vill lura sensen så generatorn ger max ca 0.7V mer till batteriet än tänkt 14,1. I din ritning får generatorn då jobba med att överbrygga 2 diodframspänningsfall, men det är nog inget problem. Värre då för forgus batterier då han glömmer att slå till reläet och laddar för mycket. Men nya batterier finns i handeln så heller inget större problem mer än ekonomiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 11 Juni , 2010 OK, tack för många input, jag tolkar era svar som att det inte är någon större fara och jag kör sällan mer än 2 timmar i sträck och förbrukar rätt mycket mellan körningarna (kylskåp, värmare, radio m.m.) Ska hålla lite koll på batterierna bara (de är vanliga ventilerade) frititsbatterier ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Jo, tycker nog att du kan ta det lugnt, speciellt om du har vanliga batterier som du kan skvätta lite dest vatten i några gånger per säsong. Ibland är batterier svårt, ibland enklare, och jag tycker i allmänhet inte att man ska krångla till det i onödan, speciellt inte om det inte påverkar säkerheten (det där sista kommer jag säkert att få sk-t för här). Måste få citera en annan här i forumet (minns inte nicket tyvärr): Knäpp en kall och luta dig tillbaka vänligen, K.Haddock Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Precis så! Överladdning av batterier är jag mindre orolig över. Det visar sig på batterivattenåtgången. Den är inte stor. Jag har rätt bra koll på spänningen som visas i battmetern. Jag har bara överladdat ett batteri en enda gång. Då laddade jag en hel månad med en trasig batteriladdare till en elmoped. Luktade svavelväte i källaren men jag trodde det var en golvbrunn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Juni , 2010 Hur vet du att det inte bara är runt 14,4 V? Vad har du för instrument att mäta med, Bitema stuk eller ett kalibrerat proffsinstrument. Jag menar vi pratar tiondels volt. Inte så ovanligt med felvisningar på 0,2-0,3 V på billiga mätinstrument Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 11 Juni , 2010 Jag har en analog vanlig från Hjertmans, ny från förra säsongen och en digital (volt/ampere/ohm) meter, och båda visar 14,8, så det borde stämma ganska bra! Hoppas nu på bra väder i helgen så det blir lite åka av och samtidig test av ovanstående !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 11 Juni , 2010 Dags med en VARNING! Överladdning leder till gasbildning, och det är knallgas som bildas. Det smäller rejält om det finns något som kan orsaka gnistbildning i närheten! Max laddspänning vid batteriet är -som sagts ovan- 14.4 Volt. Uttrycket vid batteriet beror på att det kan finnas spänningsfall i kablarna. Mitt råd är att låta en elverkstad justera laddningsspänningen till korrekt värde. Ha en skön sommar, -utan bekymmer om för hög laddning och explosionsrisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Jo, de billigaste ligger runt 1% okalibrerade. 20V-område ger en maximal felvisning på 0.2 volt. Du har rätt där. Mäter du dina batterier mer noggrant? Själv har jag en DMM på 0.001% DC, kalibrerad, men den låter jag stå i labbet, på jobbet. Förlåt, jag menar inte att vara... hm, just give the guy a break. Det gör inte så mycket. Jobbar du med isolerade batterier (tele-com och liknande) då gäller inte ens 1/10-dels volt, då handlar det på hundradelar för att få rätt laddning vid varje tidpunkt (temperatur, spänning, strömutag osv). I det här fallet funkar det med en ClasIsjön eller Biltema, du kommer inte att märka någon skillnad, inte ens om du köper de svindyra marinbatterierna. De är så skitdåliga från början så du anar inte. Sorry. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Knallgas=vätegas. Sant. Väte är också ett av det lättaste materialet som finns. Och den lilla gasen som bildas kommer att spridas som en avlöning i vinden, innan du ens märker av den. Om du är orolig; ställ batterierna i batteriboxar (bör man ha i vilket fall som helst i en båt) borra ett hål i toppen och anslut en slang medelst genomföring och ventilera ut det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Juni , 2010 Såna uttalanden om att en viss produkt är skitdåliga bör även följas av en rejäl förklaring och gärna hänvisning till fakta, annars kan man låta bli. Det blir bara spekulationer från enskilda personer som är svåra att tro på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Jag kan om du vill, har jobbat som ingengör inom telecom i drygt 20 år. I det här forumet väljer jag att inte göra det, det tillför inte TS frågeställning något. Om du vill ha info, återkom gärna till mig via mail. Kanske kan tillägga att min åsikt om marinbatterier (dyra) är att de inte alls håller måttet i jämförelse med de telecom-batterier (ännu dyrare) jag har jobbat med. Så, förmodligen är jag arbetsskadad. edit: ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, det var i så fall inte avsikligt. Sorry. Senast ändrad av K_Haddock | 11 juni 2010 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Juni , 2010 Knallgas är en blandning av vätgas och syre. Dvs H2O som sönderdelats av elektrolysen i det överladdade batteriet Och just H2O som sönderdelats är anledningen att man får fylla på mer vatten på batterierna (H2O)- Bara vätgas poffade bara till i röret på kemilabbarna. Den ideala blandningen med rätt mängd syre och vätgas smällde bäst. Men man ska kanske inte bry sig utan låta det jäsa i batterierna medan man knäpper ölburkar istället. Det är guld det. Bara inte nån röker medan de kollar batterierna för då smäller det rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Ett bra sätt att kalibrera en voltmeter är att kolla spänningen på en fulladdad blyacc. i vila. 12,72V är ett närmevärde och jag tycjer det stämmer rätt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 Tack! En bra man sköter sig själv Bättre än så behövs inte, i en båt. Så varför krångla till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 11 Juni , 2010 12,72V ska det vara för ett fulladdat batteri ett dygn efter laddning. Men problemet är hur vet man att det är ett kurant batteri man mäter på och att det verkligen är fulladdat? Jag brukar kalibrera mina Biltemavoltmetrar efter en betydligt bättre HP voltmeter. Dessvärre har inte alla tillgång till det. Med nytt bra fulladdat batter stämmer det med 12.72V. Numera är mitt batteri några år gammalt och uppnår inte 12,72 efter ett dygn och fulladdat. Så risk att använda blyack som referens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 11 Juni , 2010 Visst men Du skriver att Marinbatterier är dåliga även om dom är dyra. Marinbatteri är väl en ganska spridd beteckning på vilket som helst batteri man ställer i en båt?! Det blir lite fel att använda en så pass diffus syftning som om det vore ett speciellt märke eller batterityp. Man kan ju kalla vad som helst som inte är ett startbatteri för marinbatteri. Sen har Du väl inte provat alla batterier som finns för marint bruk för inom telecom lär Ni väl inte ens ha köpt in sådana då Ni redan visste att dom är dåliga?? Eller ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 11 Juni , 2010 I stand corrected! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser