Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
prototypjocke

REGLAGET ÅKER TILLBAKA

Rekommendera Poster

Hallå alla Båtägare.

Har ett problem med gasgeglaget i våran Maxim. När man har lite lagom halvgas så åker reglaget tillbaka hela tiden. Jag får använda halsremmen till Sleipner-fjärren att vira om ett par varv, men de kan bli lite svettigt om man måste minska gasen hastigt. Tycker även ratten går för lätt. I våran gamla Albin 25 satt de en friktionsskruv under rattnavet. Hur har ni de i era Maximer.

Skit att man klagar på att sakerna går lätt.......

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har allt en friktions skruv jag Glad men jag gillar när det går lätt så den är inte åtskruvad

Reglaget verkar skummt men tyvärr har jag inget uppslag i den frågan

Mvh/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har samma fenomen i vårt originalgasreglage på vår Maxim...

Jag har inte brytt mig om att pilla i det för jag är inte säker på att man löser det utan att byta och ger jag först lite extra varv än vad jag vill ligga på så går det tillbaka en bit och sedan ligger det kvar - så jag har vant mig så att säga. Men om ditt går tillbaka mer och mer så att det till slut ligger på tomgång är det ju hopplöst..?

Friktionsskruv har jag inte, men det är inte någonting jag saknar heller.

Vad har hänt i övrigt med båten denna våren?

Själv har det blivit åtgärd av förvärmaren till motorn, nya torkarmotorer och så står det tätning av sittbrunnsrutorna på tapeten för det läcker in så att jag får irriterande mycket vatten på durken över midcabinen när det regnar... våtstuven tar förvisso hand om det men den vill jag ha torr plus att jag vill lägga snygga mattor i sittbrunnen!

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen.

Att styrningen går lätt är kanon, om inte de drar åt babord hela tiden runt 7-8 knop.

I övrigt nytt stort kapell ,och jag har svetsat och monterat en vv-beredare. Blev 15l varmvatten och med dubbla paralella slingor i på totalt 6,5 m. Blir alltså väldigt fort varm. Monterade även in dusch på badbryggan. Har fällt in diodlampor i sockeln under pentryt och vid trappstegen och över badrryggorna. Bytt alla glödlampor inkluseve landtärnorna till LED. Tillverkat ett peke i rostfritt klädd med polycarbonat klarlackad med epoxyklarlack med glaskulor i och fällt in dioder i gaveln på skivan som lyser upp hela skivan i blått fast den är genomskinlig. Monterat ett Dorado ankarspel kopplat till fjärren till bogpropellern. Det blev även ett Xenon sökarljus på targabågen.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...