Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst Kalle

Yamaha F50 ryker

Rekommendera Poster

Gäst Kalle

Har en yamaha F50-99 som ryker vitt ibland. Inte när jag stratar den, men har jag kört snabbt ett tag och sen stannar upp och tittar på ryker den vitt. Ibland mycke, ibland lite mindre. Röken luktar inget. Någon som har någon ide vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet. Har varit så sedan motorn var ny. Jag förutsätter att det är vattenånga på något sätt, kondens eller annat och har inte brytt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag lärt mig från körkortsteorin: Vit rök: Avgaserna innehåller för mycket vatten. Blå rök: Avgaserna innehåller för mycket olja. Svart rök: Ofullständig förbränning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och? I en utombordare används en kontinuerlig cirkulation av sjövatten som i många fall delvis släpps ut via det varma avgasutsläppet. Jag inbillar mig att detta kan vara fallet med flera vit-rykande båtmotorer. Är dock nyfiken på om det är fallet med dessa motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en teori liksom och det är att så länge det går så går det och går det sönder eller strejkar så betalar man och är glad. Sen har du en nyare motor så börjar det oftast tjuta i reglagen innan det skiter sig helt.. :-|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget och alls...bara konstaterade att det är vatten som gör avgaser vitt. Borde vara samma va det än är för motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min är likadan.. å den är helt ny... så det är så det ska vara..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min är likadan.. å den är helt ny... så det är så det ska vara..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...