Martin_K 0 Postad 9 Juni , 2010 Hej Har rengjort förgasaren på min FM L2 motor, och lyckades då peta lite för mycket på justerskruvarna. Förgasaren är en Solex (en sådan som sitter i tex O21 motorer) (motorn är en 2-cyl inombordare, 4 takt, 12 hk). Förgasaren har två justerskruvar. Någon som har några bra tips/tumregler för hur jag ska gå tillväga för att justera dem bra? Tacksam för alla tips! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2010 Tomgångs-blandningsskruv och tomgång-varvtalsskruv, där den förra nog kan ställas 1 varv ut ifrån helt inskruvad som utgångsläge. Är motorn i gott skick så bör du kunna magra ut bränsleblandningen så motorn dör, men med sliten otät motor så kan den t.o.m. sakna påverkan. Varmkör motorn och håll sen en påpasslig hand på gasspjället under hela inställningen så motorn inte stannar i tid och otid. Normalt skall det nog vid jämnsakta inskruvning finnas ett läge då tomgångsvarvet sakta ökar för att sen plötsligt stanna då blandningen är för mager. Hittar du läget då motorn precis börjar tappa varv så skruva ut ca 1/8 varv. Ställ sen in lämpligt varvtal med gasspjällets stoppskruv. Klart ! (Har inte exakta uppgifter om din motor, men ungefär så brukar det gå till.) Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser