ciaraud 31 Postad 11 Juni , 2010 Vi har sommarhus på en udde i Halland och där ser vi ofta regntunga skyar längre in mot land medan vi har fint väder. Samtidigt kommer ofta skitvädret från väst (England) och regnar av sig på västsidan av Sverige. Men det kan vara väldigt vackert att se regngardinerna komma strykande över havet genom våra perspektivfönster. Nu önskar vi bara några timmar utan regn/dag i helgen så vi blir klara med epoxi-behandlingen. Sjösättning för första gången sedan 2008 på torsdag troligtvis. SISTA HELGEN PÅ LAND!! :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Men Cia, vad kul. Ska tänka på er då. Det måste vara en otrolig känsla att det stora projektet till slut ärfullbordat. Jag kan tänka mig att tankar ibland har varit - vad har vi gett oss in på, men människan klarar det mesta och styrkan kommer av ansträngningen. Spelar inte så stor roll vad man anstränger sig med. Tvärtom blir det dessvärre också. Nu när vi börjar bli pensionerade lite till mans frugan och jag kan det behövas ansträngning för att inte hamna i TV-soffan från 5 till 11. Nu har jag legat i hällande regn i två dagar och skruvat fast en liten till synes värdelös liten flärp längst fram på båten men det stärkte mig lite hoppas jag. Sedan ska vi på söndag ungefärt anstränga oss lite extra och segla ända till Malmö eller ditåt. Det brukar vara rätt ansträngande med sydväst efter Hallandskusten. Vi skakar av oss vinterns TV-soffande känner jag lite pö om pö. Härligt. Lycka till Cia med livskamrat. Hoppas armarna småningom börjar göra tjänst igen. Det tar tid sånt där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 Juni , 2010 Tittar ut genom fönstret och ser att det blåser kraftig byig vind vilket betyder att de som väljer att gå ut får mycket svårt att lägga till. Vindsurfade en del tidgare och svor ofta över byig vind här i Sthlm men när jag var nere på Öland var vindarna stadiga. Var det en tillfällighet bara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2010 Byig vind blir det runt byar och städer. Därav formodligen uttrycket. Topografin stoppar vinden och förstärker den desto mera på andra ställen. Jag försökte lära mig vindsurfing vid en skogssjö och det var extra svårt att stå på en bräda då vind plötsligt försvann eller kom med kraft på sina ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callelager 0 Postad 12 Juni , 2010 Precis så räknar väl jag också, driftskostnaden per timma (i mitt fall bensin) är nästan försumbar, låg per även per nm, men det är klart att det är inget fartvidunder så vill man åka lite längre får man ta god tid på sig eller åka med någon stressgalning! Det är inte målet med resan, utan resan i sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 Juni , 2010 Jag misstänkte att det var så. Väljer bort sjön idag och gör en Las Vegas grej istället om vi får lågt turnummer http://www.skansen.se/artikel/drop-brollop-0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 Juni , 2010 Haha, du skojar väl? Byig vind blir det runt byar och städer Men här i Sthlms innerskärgård blåser det rätt friskt just nu. Gissar på drygt 12 m/s, VSV. Molnigt, men borta i väster börjar det spricka upp, så det blir nog en tur med min gamla Maya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2010 Jag är ingen språkforskare men tycker det låter rätt rimligt. Det blåser jämn vind när vinden inte träffar på olika föremål. Under årtusenden har människor som varit intresserad av sin omgivning märkt att det ofta blåser varierande vind hemma i byn men inte när det blåser från havet. Så blir uttrycket byig vind förståelig och användbart för vinden på landbacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 12 Juni , 2010 Naturupplevelsen ej att förglömma! Blir man mycket rik på. Ett mycket behagligt sätt att ladda batterierna på. Dessutom, med en så låg förbrukning som 1.15 liter / timma, så kan man ju inte bli beskylld för att förorena något nämnvärt heller. Bara synd att vädret varit skit sista veckan. Man vill ju ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 Juni , 2010 Du har säkert rätt, men jag har ofta hört uttryck ungefär som det här: det blåste 15 sekundmeters vind och upp till 20 sekundmeter i byarna. Har lite svårt att koppla det till tät bebyggelse bara. Annars vet jag av egen erfarenhet att det stämmer som du säger, att (och speciellt vid höghusbebyggelse) vinden kan ta ruggig fart mellan husen, ändra riktning och kanaliseras till rena stormbyarna....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juni , 2010 Det vi idag kallar städer var väl för längesen bara byar, så vi bestämmer att det är så. Sen får språkforskarna säga vad dom vill. Just nu är det här, som man brukar säga; vind för många segel. När jag för några timmar sen åkte över Smögenbron och kunde se ut över Soten och hur det bröt på Långebrott, var en grann syn. Gott bara att inte va där. Min båt står stadigt på grundet, (Smögen kallar vissa det för) ca 1,5 meter över vattenytan Väderstationen på Hållö uppmätte som mest en medelvind på 18,8 m/sek och Maxvind 22,8. Nu har det ju mojnat lite WSW 17,0 m/sek med 19,7 i byarna. I morgon blir det pen´ t vär och nästan blegg. En av prognoserna säger NW 7 m/sek, uppehåll och tom nån grad varmare. Det är egentligen konstigt för nordanvinden brukar va kall från vilket håll den än kommer. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 12 Juni , 2010 Hej på er! Har nog inte varit med om mindre båtåka än denna försäsong! Men skam den som ger sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 12 Juni , 2010 Även meterologen verkade frysa på Skansen idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2010 Väderstationen på båten i Björlanda hamnade på maxvärde 21,8m/s idag. Det blir båtåka imorgon. Vindar på nord ett par tre dagar och bra läge för Helsingborgstur och åt Lommahållet. Var det Lomma Cerber? Här kommer vi! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 12 Juni , 2010 Pratade med en kille på uppläggningsplatsen idag. Han hade mött en kille i hamnen som just kom från Mysingen (Stockholm skärgård alltså...), han hade haft 19 m/s i byarna. Då är det inget kul att segla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 12 Juni , 2010 Här i Uppsala fick vi avbryta årets största jollekappsegling pg för mycket vind Och epoxibehandling nr 2 av båten var inte att tänka på trots torrt väder. Färgen hade garanterat blåst av rollern Nytt försök i morgon - både till kappsegling och epoxibehandling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Juni , 2010 14 m/s här, i norra Vänern. Det jobbiga var ju inte vinden, 14 m/s klarar tom en rookie som jag själv av att ensamsegla i, det jobbiga är regnet som piskar i ansikte och ögon, så det blev inte mer än ett 15-tal nm under eftermiddagen. På fm jobbade jag litegranna så då led jag inte av vädret. F.ö måste jag säga att bortsett från att det var ganska kallt om kvällarna till för bara nån vecka sedan, så har försommaren varit ganska fin. Ganska mycket sol, och förvånansvärt lite regn.. bortsett från igår o idag då förstås: Konstant regn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callelager 0 Postad 12 Juni , 2010 Kunde inte sagt det bättre själv, alla dessa sjöfåglar, solen som sakta sänker sig över västerhavet, dimma som stiger upp ur små vikar och dalar, doften av tång och hav, friden av att lugnt stäva fram, kanske med dörj ute.... Det laddar ens batterier oerhört! Eller länsa hem efter en baddag på någon ö med saltets sträva yta på skinnet och vattnet kluckande mot skrovet, det är livet på en pinne! Låt oss hoppas på lite väder nu, nyss och genast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callelager 0 Postad 13 Juni , 2010 Nu äntligen väder och ledig!! Fort ut på sjöhavet å njuta!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser