Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
ciaraud

Vad är det underligaste ni fått upp med ankaret?

Rekommendera Poster

Vi fick upp en 7-8 meter lång stock i helgen. Vi fattade inte att något fastnat i ankaret förrän stocken kom upp för denna båt hade ankarspel. Lite trixigt blev det att få bort den men till slut gick det med hjälp av en tamp.

En annan gång fick vi upp en rund sten ca 35x25cm stor på vårt deltaankare. Då var det tuuuuuuungt att ta upp ankaret. Den har jag dock ingen bild på

post-2001-1394236390,5505_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

En rostig gammal isborr följde med upp en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis farfar fick upp el-kabeln till nidingens fyr för typ 30år sedan, den matas från Onsalas sydligaste spets.

Tydligen slet han som ett djur och kabeln hängde i stor båge, dock lyckade han kroka av draggen vid ytan.

Detta skulle kunna vara en skröna då kompisen farsa brukade driva med oss då vi var små.

/qsec

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underligt vet jag inte om det var.
Men det var jäkligt tungt, jag trodde ankarspelet skulle storkna. Vajern satt uppenbarligen fast i något.
San Carlos de la Rapida, Spanien. Vi hade ankrat utanför hamninloppet.

post-14806-1394236390,6309_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick upp en ankarlina en gång och när jag halat in ca:40m satt det kätting och ett fräsht ankare i änden.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag metar nästan aldrig makrill. Vid ett tillfälle nån gång på 1980-talet gick dock jag och grannen ut med min båt och la oss vid Rammnen och metade makril. Vad jag kommer ihåg så fick vi ingen makrill men sänkte ner metan till botten och fick några vittlingar.

När jag drog upp draggen satt det ett sänke till en dörj och som krok satt en stor pilk. Sänket till dörjen har jag med all sannolikhet tappat under dörjefiske, men pilken har jag kvar än idag.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen isborr, men en bekant fick upp en pimpelfiskare med ankaret i mälaren för ett antal år sedan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fiskare?!?

Hur länge hade han varit nere?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan låg jag och brorsan i Östemarsfladen på Nåttarö, ganska långt in. Motorbåten bredvid skulle sticka nästa morgon och hade jätebråttom tydligen, för jag skulle sticka 20 minuter senare eftersom jag hade på känn att vi låg i kors då de ankrat över större delen av viken. De fick inte upp sitt ankare. Man valde då att efter man dragit sig ut fästa ankaret i förknapen och sedan backa en 25 meter utåt i viken, parallellt med de förtöjda båtarna. När det inte heller gick lade man sig vid bryggan igen. Jag var då klar att sticka och drog mig ut och hissade sedan upp två ankare och en elkabel med mitt ankare. Fan, det var tungt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den elkabeln har mitt ankarspel också dragit upp. Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...