Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
fcinf

Att slå med autopilot

Rekommendera Poster

Hej alla seglare,

Jag har precis monterat en autopilot st2000 i båten, men har inte kommit ut på vattnet för att testa än. Ni som brukar segla ensamma ibland, hur fungerar det att slå med autopilot (st2000 har en funktion som heter autotack, dvs autopiloten ändrar kurs 100 grader vid en knapptryckning). Fungerar detta i praktiken, eller blir det för långsamt för att det skal fungera bra? Någon som har provat?

 

Hälsn,

Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Min erfarenhet är att det funkar skapligt, beror mycket på båtens optimala kryssvinkel och i hur mycket det blåser, mer vind-högre höjdtagning. Ligger du lågt så kan det bli problem vid tack eftersom du kanske ligger för högt på den andra bogen.

 

ST 2000 är ju snabbare än ST1000 så risken finns att vid ändlägena står motorn och kuggar över med remmen.



Senast ändrad av Matrix | 09 juni 2010 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte blåster så mycket så vill min st2000 gärna gå i ändlägena vid slagen, båten svänger för sakta. Det resulterar i att piloten trycker av sig själv från rorkulten (den hoppar ur då den går i botten, felmonterad?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat med autopilot sen början av 1990-talet. Seglar nästan alltid själv. Hade 2000 på min Havsfidra - den runda modellen med separat manöverpanel. Efter det har jag haft två 4000. Trots att jag haft kostrar har jag monterat dem enl anvisningarn beträffande måtten.

Slagfunktionen tycker jag fungerar mycket bra. Nu har jag inte samma krav på prestanda som Matrix (som i själ och hjärta är kappseglare) Själv hör jag nog sanare till gruppen slöseglare.

Man slår och när man har skotat hem gör man en justering av kursen. Har för mig att det gick att justera slagvinkeln  något på  nån av piloterna.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 09 juni 2010 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi slår ibland med autopiloten Raymarine 4000 och då trycker jag snabbt 10-11 tryck på 10-gradersknappen och det fungerar bra. Det gäller att ha fart i vändningen förstås.

Har inte tänkt på att den har nån särskild knapp för slag men det har den nog om man ger sig in i menyerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillhör själv kappseglingssläktet. Har alltid haft autopilot då jag seglar mycket själv, men använder den aldrig när jag kryssar (autopiloten har ingen känsla för hur vinden träffar seglen vilket retar mig). Jag använder istället ett roderlås när jag skall ta hem det sista på focken eller ändra skotpunkt på storsegelvagnen. Det mesta av skotet på focken drar jag in för hand i slaget då förseglet inte har något vindtryck på sig.

Som ni läser har jag en fock och inte genua. Har ingen aning hur jag skulle lösa det om jag var tvungen att baxa runt ett stort försegel vid varje slag. Antagligen skulle jag försöka göra på liknande sätt.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man trycker på både 1 och 10 (eller .-1 ocn -10) samtidigt så girar båten ett antal grader. tex 100 grader. Har för mig att man kan ställa in detta,  möligtvis då på 4000-

På min gamla havsfidra hade jag en 2000 och jag har för mig att jag tryckte på de bägge knapparna för att slå och när autopiloten började reagera tryckte en krrigering på ett antal grade eller - innan det var dags att börja skota hem genuan. Dåblev det ganska skapligt. Man lär sig ju snabbt hur mycket och åt vilket håll man behöver korrigera från inställt värde.

 

Sen är det nog en väldig skillnad på vad man tycker beroende på om man är vanlig slöseglare som jag eller har tävlingsinstinkt och måste vinna maximalt på varje slag. Tävlingsmänniskor har det egentligen väldigt jobbigt - att alltid va tvungen att ligga på topp. Jag hade en sån chef under många år. Han va alltid tvungen att vinna oavsett vad det gällde.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första båt förra hösten och fick en ST1000 på köpet. Förra ägaren sa att han aldrig använt den och jag har inte känt ett behov av den innan nu. Jag vill ut med båten även fast det inte är strålande sol och då verkar det vara svårt att få med sig folk. Ska försöka mig på att ensamsegla i sommar och hoppas att ST1000 ska underlätta detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det fungerar förvånansvärt bra att slå med autopiloten, ett snabbt tryck på 1 och 10 på den sidan man vill slå till och sedan kan man dra över focken/genuan och sträcka upp/lossa på backstagen samt finjustera försegelskotningen med vinschhandtaget. Jag har behållit grundinställningen som verkar vara 100 grader så jag får oftast justera upp kursen lite efter slaget (men det tycker jag är bra, man får snabbt upp farten på den nya bogen på det viset).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju relativt positivt, skall bli spännande att testa. Hoppas på seglarväder til helgen Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hahaha, retsticka! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inget illa och det vet jag att du förstår.  Vi människor är olika, har olika läggningar och förutsättningar. Jag saknar helt tävlingsinstinkt. Bryr mig inte ett dyft om om alla båtar seglar förbi mig. När det gäller bilkörning är det en viss skillnad - där ligger jag oftast först i kön Obestämd.

Däremot har jag efter hand förstått att det nästan är viktigare för oss slöseglare som också många gånger har båtar med mediokra seglingsegenskaper att ha rätt trim på rigg och segel.

När det gäller att kryssa med en autopilot är det väldig skillnad på en slöseglare och en kappseglare som dig.

Låg i Tanum Strand på måndag sista semesterveckan 2008. Hade haft skitväder på veckorna, men fint på helgerna. För ommande veckan var prognosen ochså ganska dålig eller nästa tom sämmre än de föregående veckorna. Hade lite jobb att göra i Havstensund (mätaravläsning) Fick arbetordrarna faxade till Tanum Strand och seglade norrut med enbart revad genua. Hade rätt öppna vindar bortsett från sträckan norr St. manholmen till kummeln syd Krossholmen. Fick göra 5 slag. Hade du varit med och inte kunnat påverka något hade du gråtit blod. Du hade garanterat klarat det på tre slag.

Jag tycker det är toppen att kryssa med autopilot, men det blir inte optimal segling.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Håller med dig Tommy, jag använder styrman endast vid däcksarbete när gennakern ska upp eller när man ska ner i ruffen och hämta något. Själva styrningen vill jag helst sköta själv, blir lite mer på känsla då. Att slå per automatik är inget jag föredrar. Fast jag trivs rätt bra med den självskotande focken. Hanteringen av båten blir bra mycket enklare när man är ute ensam.

En favoritplats uppe i dina trakter är annars Persholmen/Alvö, där ligger man väl skyddad med bra runtom sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...