Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
etxkraz

B20 problem, Motor-haveri?

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med en B20 som sitter i min Solö.
Det yttrar sig så här:

I Söndags tog vi premiär-turen, rätt varmt, in till Djurgården
Motorn gick som vanligt ok, men på vägen hem efter att jag tryckt på en stund i 3500 varv
lägger den av.
Tappar plötsligt varv, jag drar av gasen, den går på tomgång några sek.,
gasar på igen någon sekund, den tappar alla varv igen, och lägger av.
Startar om, den går igång igen, men lägger av direkt.
Noterar att motorn är riktigt varm, tror mer än vanligt, ryker t.o.m lite från oljan
Men vatten tempen är ok (slutet system).
Väntar 5 minuter och gör start-försök, tänder till lite, men lägger av direkt.
Efter detta har den inte gått igång något mer.

1. Tändsystemet är ok, har testat att jag får gnista.
2. Däremot upptäcktes att bensin pumpen inte pumpar fram
Köpte ny pump på Mekonomen, men samma problem
Slangarna och filter är ok. Jag kan suga upp bensin med munnen.
3. Tog loss pumpen igen, och pumpade för hand med lossad slang.
Då pumpades bensin fram.

Verkar alltså som att motorn inte driver bensinpumpen riktigt, i alla fall inte med startmotorn

Provade till sist med startgas via luftingången till förgasaren (Weber),
för att se om högre varv skulle få fram bensin.
MEN, den tände inte då heller. TROTS att jag har gnista.

Nu vet jag inte längre, riktigt frustrerad.
Jag är lite rädd för att motorn havererat på något sätt
Men ingen läckage, oljan ser bra ut m.m Allt verkar ok utifrån sett. Men den är verkligen hel-död nu
Förutom gnistorna då.
Hoppas att någon kunnig i detta forum förstår vad som kan ha hänt.
Tack på förhand om du tar dig tid. Alla tips, ideer är värdefulla

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma symptom med en AQD för ett par år sedan.

Då hade det blivit riktigt varmt och det visade sig att ett ventilsäte släppt.

För att säkerställa att ventilerna går som dom ska så bör du ta bort vevhuskåpan och dra på svänghjulet. Du ser då om ventilerna löper fritt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det kompression?

Kan vara kamaxeldrevet som gått om inte bränslepumpen pumpar, snurrar fördelaren?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova montera en elektrisk bro-pump om motorn går då så är det nog nocken på kamaxeln som är sliten. Ta även bort vipparmskåpan o dra runt motorn så att du ser att alla ventiler rör sej.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...