Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Milllis

Båt/sjövana praktisk erfarenhet eftersökes

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt nybörjare vad det gäller båtar och båtsnack :-) Jag funderar på att köpa mig en liten motorbåt och har även kikat på kurser för att ta ett eventuellt förarbevis. Problemet är att jag skulle vilja ha lite praktisk erfarenhet och kunskap på sjön.

Lite kort om mig själv, 37 årig tjej och bor i Uppsala och jobbar i Stockholm. Hm, låter som en kontaktannons....vilket INTE är syftet.

Så man/kvinna med erfarenhet och kan tänka sig bli en mentor/lärare, kontakta mig gärna så kan vi prata mera. Min mailadress är camilla.hansson_36@hotmail.com

//Camilla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... Förarbevis är en bra start. Problemet är väl att du skulle behöva ut på sjön nån gång eller två för att få lite känsla för båtåkandet och: Att angöra en brygga Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde väl vara någon som bor i Uppsala. Mitt förslag är att du åker ned till Skärholmen vid Ekoln och sätter upp lappar vid båtklubbarna där. Kan vara bra att tala om lite mer exakt vad du vill ha hjälp med.

Praktiska kurser tror jag främst finns med segelbåtar. Små motorbåtar anses kanske så lätta att hantera att man inte behöver gå en kurs?

Finns förstås böcker att köpa med tips. Tror att du kommer långt om du först läser på och sedan provar själv.

En annan variant är att se till att få praktisk träning i samband med båtköpet. När vi köpte vår senaste båt så tog säljaren (firma) med mig ut 2-3 timmar och jag fick en massa tips om allt möjligt praktiskt, och t ex att prova att ankra och flera gånger själv lägga till vid en båtmack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för era svar :-). Ja jag skulle behöva ut på sjön för att få praktik erfarenhet och har funderat på att börja med att hyr  en båt för att känna efter lite (men problemet är väl att de som hyr ut båtarna kräver att man redan har vana) så vi får se vad det kan bli av det. Jag har en kompis som har båt ute i Östhammarstrakten så jag ska försöka få komma med ut där några svängar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska kryssarklubben har ju något som kallas kvinna ombord http://www.sxk.se/verksamhet/kvinna_ombord.asp

Just Uppsalakretsen verkar inte ha någon sån aktivitet, men Stockholmskretsen har och även Eggegrundskretsen, som ju ligger norr om dig.kolla länken om det kan va nått för dig.

Det är möjligt att verksamheten mer är inriktad på segling, nåiot som du skall akta dig för. Flört

Började själv segla när jag var 14 år, nu är jag 61 och åkomman blir bara värre med åren Obestämd

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Uppsala brukade min man ha kurser i segling för vuxna innan vi började bygga båt. Men det verkar som om du vill köpa motorbåt så där är det mycket inlärning som du inte behöver.

Vet inte om kurserna övertagits av några andra.Kolla på ESK´ s hemsida http://www.esk.st/

Medborgarskolan har båturbildningar. Däe kan du ta förarbevis i höst. Då måste du också åka ut med en motorbåt och navigera men det handlar inte om att köra båten alltså.

Det var en bra ide att sätta upp lappar på klubbarn vid skarholmen. Bästa klubben är UMS (Uppsala motorbåtssällskap) som ligger till höger på vägen ner till Skaris. Sedan kan du sätta vi det blå klubbhuset på Skaris udde. Det är USS klubbhus och de har också en del motorbåtar. På ESK är det ingen större ide att sätta upp lappar för vi har i stort sett inga motorbåtar.

Det är väldigt typiskt för oss tjejer att vilja KUNNA innan vi GÖR. Låt det inte hämma dig. Man kan göra som jag, köp en liten billig båt och ta med dig någon som kan köra den första/de första gångerna.

Övning ger färdighet och övning på riktigt får du bara i egen båt.

Glöm inte att hitta båtplats, det är inte lätt här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...