Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
sofand

byta innombordare

Rekommendera Poster

Vi har en 31 fots segelbåt med en 28 år gammal Volvo Penta MD 6B. Nu tänker vi sätta in en ny starkare innombordare NanniDiesel, Yanmar, Lombardini, VP eller förslag. Är det ngn som har erfarenheter från ett bra varv? dvs ett som gör ett bra jobb och har rimliga priser. Andra synpunkter på vad vi ska tänka på inför bytet är också högintressanta! /Sofia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst H

Storholmsvarvet fixar motorbyten med bravur. Kontakta dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrick

Jag kollade runt en hel del på olika motorer och fastnade för VP. Den var klart dyrast - på pappret, men när det kom till verkligheten så fick jag ett lägre pris på VP än på de andra. VP-säljarna betalade bra i inbyte för den gamla,oavsett skick! Okej, motorn blev inte starkare men då kunde jag behålla avgassystem, propelleraxel och min foldingpropeller. Det sparar också pengar.Sen vet jag inte när det gäller reservdelar men jag inbillar mej att VP håller reservdelar i många år, jag kunde fortfarande köpa vissa delar till min gamla MD5A, trots att den var 28 år gammal. Kan man det till en gammal Yanmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif Gustavsson

Hej! Har bytt motor i min H-323 (större H-båt) till en 20 hk 3-cylindrig. Óm du köper en Lombardini får italienskt, samtliga andra fall får en japansk motor ( inkl Volvos mindre dieslar). Kvalitetsmässigt tror jag inte att det skiljer speciellt mycket på dem. Det du skall värdera är tillgången på reservdelar och verkstäder i förhållande till priset. Själv har jag under snart 30-års båtägande aldrig behövt anlita verkstad eller mekaniker, så jag har bortsett från detta argument. Valde en Beta Marin som är baserad på Kubota diesel( fö samma som Nanni motorer) och är helnöjd. Kontakta Sjöbergs Marin i Stockholmsområdet (säljer också Yanmar) för hjälp med installation. På min båt gjorde jag det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rune Ståhl

Att byta motor medför ochså att Ni måste räkna med byte av proppeller,axel och hylsa och kanske oclså motorbädd. I övrigt är jobbet inte så komplicerat. De varv som gör dessa jobb tar ofta ut rejäl betalning.Du har glömt att nämna var Du bor i Sverige. Vi borde höras på telefon. MittTelefonnr är 040 46 60 94

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi bor i Stockholm (Värmdö) och har fått en hel del svar från varv häromkring. Jag håller med om att många varv verkar lägga på både det ena och det andra, plus dyr timpenning. Totalkostnaden skenar och hamnar ofta en bra bit över 100 000:- men vad har man för val?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trio

Jag vet inte vad för typ av båt du har, men om jag antar att båten har följande data LWL 7m Vikt 3,5 ton Så krävs 9,5 hk för att komma upp i maxhastigheten 6,4 knop Säg att du nästan fördubblar effekten för att klara sjö och motvind dvs 16-18 hk Om man sen tittar på priserna för tex Nanni eller Sole, så ligger de runt 50.000 :- för en ny motor inklusive instrumentpanel. Sedan tillkommer eventuellt Ev nytt vattenintag (större) pga kraftigare motor Ny ljuddämpare (om den gamla inte passar) Höjning /sänkning av motorbädden (där en höjning kan göras med mycket enkla medel) Om man har riktig otur måste byta propp axel och hylsa men det är inte troligt. Antag att du har en 25mm axel så kan man gå upp till 30 hk om lagerpunkterna är på mindre avstånd än 1,5m (tex vattenlager till backslag) Även propellern kan troligtvis återanvändas Så vid en summering Motor 50000 diverse slangar, ljuddämpare etc 5000 arbete 20h a 500:- 10000 totalt 65000: Dvs 100000 låter som ocker i mina öron

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...