Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
bearcat

Koltrast utan flygförmåga. Vad göra?

Rekommendera Poster

En Koltrast försökte för någon vecka sedan göra en genomflygning via mitt kök i huset. Synd bara att fönstret i fråga var stängt!

Den fick sig en ordentlig smäll och satt förvirrad på gräsmattan en stund och en Kråka kom och levde rövare med den så fjädrarna for åt alla håll. Fick jagat borta Kråkan efter en stund och kastat en handduk över Koltrasten och lagt in pippin i en av mina taggigare buskar för återhämtning.

Nu ser förvisso fjäderdräkten ut som den sakta kommer åter men flyger - det gör han inte! Springer omkring på gräsmattan och jagar mask vilket ser ut och gå bra i nuläget. Men tänk om flygförmågan aldrig kommer åter, bröt kanske en vinge? Inte omöjligt med tanke på hur illa de hängde strax efter smällen.

Om jag matar pippin: Med vad? Vad händer till hösten? Vill de flyga söderut då? Tror inte han tar bussen iallafall. Får fortsätta mata så klart... Kan en vild fågel bli tam?

Va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår marinad med Enbär och timjan som ju passar till vildfågel. Mata den med kolhydratrik mat så den får lite lätt fettsprängt kött och kraftigare lever så skall du nog se att den kommer att smaka aldeles utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Min katt håller på dig säger han! Troligen slutar den nog som just katt-lunch Gråter

Läste för några år sedan att folk som blandat Rohypnol med öl/sprit blev otroligt aggressiva så det kan ju vara en idé. Ha en egen liten Killer-bird i kvarteret! Tydligen var det redan 23:e maj ser jag nu. Tiden går.

post-10014444-1394236390,2818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har svårt att sova efter att ha läst tråden, djurvän som man är, hur går det med trastjäveln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sorgligt när sånt här händer men det hör tyvärr till naturen. Förra året låg vi en tid vid en brygga som hade nästan en meters frihöjd till vattenytan och därunder hade en fågel byggt ett bo. En kväll när vi var vid båten hörde vi ett plask när boet föll i vattnet följt av många hjärtskärande små pip från fågelungarna som försökte hålla sig flytande i vattnet. Boet var utanför våran räckvidd och även om vi hade kunnat nå ungarna så hade vi inte kunnat ta hand om några veckogamla fågelungar. Ett efter ett tystnade pipen och efter en minut eller två var det helt tyst igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...