Kango 1 Postad 9 Juni , 2010 Hej alla glada! Är det någon som vet något om Garmin 550. Tydligen en för bil, båt mm. Visst du kan väl knappas lägga in rutter mm. Och ändast 3,5 stor skärm. Men för 1800kr. Tacksam för alla funderingar mm. Ps har en snipa så det går inte så fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 Juni , 2010 Jag har den lite större Garmin GPSmap 620 med 5,2 tums skärm, som också går att använda i bil och med friluftskarta. Det bästa tycker jag är att den är såpass liten och att den har batteri, så att man kan bära med den i fickan om man går på upptäcksfärd på en ö. Nackdelar är främst att skärmen är lite svår att se detaljer på i solljus jämfört med min andra navigator, har läst att det beror på att pekskärmar har en annan yta. 3,5 tum är väldigt litet om du vill se detaljer på sjökortet, kommer du att märka. Men i en snipa tycker jag att det borde fungera. Montera den så att du bekvämt kan titta nära (ev med läsglasögon?). För 1800 kr verkar man bara få med ett sugkoppsfäste till bil -- kolla även vad ett båtfäste kostar (behöver vara mer tåligt för fukt, saltvatten och sjögång). För mig var det tvärt om att jag behövde ett extra bilfäste (med högtalare) som kostade 900 kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steamboatwilly 0 Postad 10 Juni , 2010 Jag skulle också rekommendera 620 eller 720 för Nüvi 550 tycker jag är lite för bilinriktad. Sen gällande sjökort så vet jag inte om det funkar med automatiskt ruttberäkning på 550. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Juni , 2010 Det är stor skillnad på 620 och 720, på många sätt. Det tydligaste är att 720 är dubbelt så stor (framsida) och kostar dubbelt så mycket (cirka 12000 kronor). Men kanske viktigare i jämförelse med 550 är att 720 saknar batteri och enbart är gjord för sjökort. Själv tycker jag att det är kul att ha en riktigt rejäl GPS med bra upplösning med i skogen, och kunna markera svamp- och bärställen direkt på friluftskartan. Bilfästet till 620 tycker jag fungerar dåligt -- vi har haft den liggande löst i stället, så att även barnen bak kan titta på detaljerna på kartan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kango 1 Postad 10 Juni , 2010 Tack för alla funderingar. Har funderar på 620 tror jag den heter? Men när man är ny på sjön med lite större båt, så är det inte gratis. Gps har blivit billigare, men kostar ändå 6000- och mer. Jag vet, frugan tycker att det är en billig försäkring. Får sälja crossen suck.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steamboatwilly 0 Postad 22 Juni , 2010 Det kan vara värt att sälja crossen för lite säkerhet på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WiZCoke 1 Postad 22 Juni , 2010 Var hittar du Garmin 550 för 1800kr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser