Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Krulle

Koppla in varvräknare Mercury...

Rekommendera Poster

Tänkte kolla hur mycket min båt varvar på fullt för o se hur mycket större proppeler jag ska kolla efter, men hur kopplar man in en? Går det bra med en biltema bara för att kolla upp det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det bra, den behöver bara kunna hantera olika antal cylindrar för att visa rätt.

Många tändinställningsinstrument (från t ex Biltema) har varvräknare som kan kopplas in för att kolla varvtalet tillfälligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en 4 eller 2-taktare, är det den senare så måste man kunna ställa in varvräknaren för rätt puls som din motor ger.

Mig veterligen finns det inga på Biltema som klarar av det.

/qsec

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare svar i denna tråd är helt eller delvis felaktiga, om det inte är fråga om en riktigt gammal motor utan CDI. Ämnet har behandlats utförligt tidigare. Använd sökfunktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

på vilket sätt är mitt svar fel tycker du?

Är nyfiken då jag själv har kopplat in varvräknare på två olika tvåtakts utombordare med cdi-tändning med framgång.

Vad jag har förstått så måste mätaren stämma överens med generatorns poler för att den skall visa rätt?

Skrev iofs pulser innan, men det heter nog poler.

Vanligen finns det en inställning på baksidan av mätaren där man kan ändra polantal.

/qsec

Senast ändrad av qsecofr | 09 juni 2010 | 16:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Briggs & Stratton har en liten varvräknare (tachometer) som nog är det mest analoga man kan tänka sig, har en själv och den funkar ypperligt.  Lägg dosan på motorn och en liten vajer dras ut till den längd där den slutar att vibrera, då läser man av skalan.

Senast ändrad av Terrafobica | 09 juni 2010 | 17:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstod inte heller vad som var fel... CDI eller brytarsystem gör samma sak och skickar pulser till tändspolen som skapar gnista till stiften? Det flesta varvräknare mäter pulserna på tändspolen och ett tändinställningsinstrument kopplas med en induktiv givare på högspänningssidan på tändspolen. Däremot är det naturligtvis skillnad i antal pulser per varv om det är en, tre, fyra, sex eller åtta cylidrar. Skillnad mellan två- och fyrtakt är att gnistan tänder vart annat varv på en fyrtaktare och varje varv på en tvåtaktare.

Men men - förklara gärna vari felet ligger så vi kan lära oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de flesta får pulserna från laddningskretsen ,en motor med trasig likriktare har oftas ingen varvräknar signal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn det gäller en en 2 takts V6a från 1989

Och jag har sökt men int hittat hur man kopplar in en på en mercury.

Om man inte orkar beställa ngt från england utan bara vill åka och handla en typ imorgon, vad är det näst billigaste som funkar?

Jag har en digital display i båten annars som det står bla Rpm på, men den verkar inte vara inkopplad, skulle det ev gå att koppla in den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har varvräknarutag i reglageboxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor med CDI har, som någon redan påpekat varvräknaren kopplad till växelströmssidan på generatorn. Frekvensen ges av generatorns poltal och motorns varvtal och helt oberoende av antalet cylindrar och om motorn är en 2- eller 4-taktare.

Primärspänningen i ett CDI-system är så hög som ca 200 V. Få vill ha en så hög spänning i ledningar mellan motor och in under instrumentbrädan.  Ingen motortillverkare med självbevarelsedrift skulle saluföra ett system för varvräknare kopplat på detta sätt. Riskerna för olycksfall blir för stora. Om någon ändå vill ta risken att labba med detta så finns det en inte obetydlig risk att förstöra CDI-boxen.

För att tillfälligtvis kolla varvet går det bra att koppla en frekvensräknare mellan jord och ena växelströmspolen. Med sökfunktionen går det att hita mer info om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...