Elpadino 0 Postad 9 Juni , 2010 Hej! På hemelektronik kedjorna så finns det konverterare från 12v till 220v. Jag hade tänkt att ha med en bärbardator, iphone högtalare samt laddare till iphone och hade tänt att skaffa cigg-laddare till dessa men när jag såg denna slog det mig att det är detta jag behöver. Frågan är om den drar ur batteriet direkt. Gör den enbart om volten till 220 men drar samma mängd ström som om jag hade ett cigguttag. Eller drar den en massa mer så att jag måste ha motorn igång varje gång jag laddat, har enbart ett förbrukningsbatteri om 75 amperetimmar. Senast ändrad av Elpadino | 09 juni 2010 | 13:25 Senast ändrad av Elpadino | 09 juni 2010 | 13:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 9 Juni , 2010 Det här är ett ineffektivt sätt att få ström till prylarna. Men visst fungerar det! Kan tänka mig att denna konverter gör om 12V till 230V AC men med fyrkantsvåg vilket långt ifrån alla datorer gillar. Säg att du belastar den med 80W vilket ger ca 6,7A men så ska invertern ha lite för jobbet också så siffror upp mot 8A är nog att räkna med... Plus risk för felfunktion. Jag hade köpt ciggkablar istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Juni , 2010 Då är det bättre att använda en spänningsomvandlare från 12 till tex 19 volt eller den spänningen din utrustning behöver. Mindre förluster än gå via konverter och nertransformering. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149789888 Om en utrustning som tex drar 1 ampere på 230 volt kan köras med tex konverter på 12 volt drar den ca 20 ampere. Effekten=ström x spänning eller på ett mer begripligt språk P=IxU tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 9 Juni , 2010 Har själv en tidigare upplaga från Clas Ohlson. Den har hängt med i många år och är inne på sin 3:e dator :-) Kolla på din dator vad den vill ha bara! Hade en som ville ha 19.5V och jag körde den då på 19V men full blev den ju aldrig. Inte ens på midsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juni , 2010 Som sagt, fungerar oftast. Billiga konverters kan ge konstig 220V som får en del utrustning förvirrad och vägra fungera. En konverter drar en del tomgångsström, upp till 0,5 A, kinkigt om man är rädd om amperetimmarna. Effektivast är direktkonvertering från 12V till vad man nu behöver. Men en bra 220V konverter, gärna med sinus- eller semi-sinus-formad utspänning är en bra kompromiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 9 Juni , 2010 Den som Toaen visar på bilden har jag, på den kan du ställa in exakt den volt som datan behöver. Det smarta med den är att den har USB också då kan du köra data och Iphone samtidigt. Jag vill absolut inte vara någon besservisser men om du skall göra om 12V till 220V så skall du söka på inverter inte konverter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Juni , 2010 Jag har både den 12-230V som trådskaparen visade, och en liknande den som toaen har, ställbar till alla möjliga spänningar. Den senare funkar inte ihop med min acer mini-pc, antagligen därför att det blir fel typ av våg, utan då får jag köra 12-230V pc:ns laddare. Min normalstora Packard Bell laptop funkar med båda alternativen men tar mer ström. Kolla alltså att den omvandlare du köper verkligen funkar ihop med din pc. Annars är det väl bara att lämna tillbaka den. Behändigt att även kunna driva andra små 230V-apparater, t.ex. lödkolv. Senast ändrad av trewq | 09 juni 2010 | 15:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 9 Juni , 2010 Jag har en som ger 1500W ut kont. Den är givetvis bara för nån storstädnig med dammsugare eller nån maskin av nåt slag för lite jobb en kortare stund. Suger ut batteriet bra! Men praktiskt är det - istället för att trassla ut 50M kabel så är det bara att slå på en huvudströmbrytare! håller inte med trewq om Fel våg i en likspänningomvandlare. Nog nåt annat som stör! Har även en liten 300W som fortfarande finns på Clas Ohlson. Svensktillverkad. Klarade lätt 500-600W kortare tider. Rekommenderas! Nu var det ju rätt pris också! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=138289518 Senast ändrad av bearcat | 09 juni 2010 | 18:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Juni , 2010 Nej, våg var väl fel uttryck i likströmssammanhang, men nåt lurt är det. Edit: Det var Acer som hade en alldeles egen typ av kontakt, snarlik en av de medföljande till omvandlaren, med hjälp av en kniv löser jag nog problemet. Senast ändrad av trewq | 09 juni 2010 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 10 Juni , 2010 Vad är det som händer med era datorer som inte fungera om det är fel våg??? Har provat min i ca 10 min och märkte inget konstigt utan lampan som indikerar nätspänning lyste som den skulle... Kan det blir problem senare med batteriet eller??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 10 Juni , 2010 Växelspänningen i väggen är 230 volt SINUS formad växelström. De billiga invertrarna lämnar 230 v FYRKANTIG växelström. När man likriktar sinus växelspänningen till likström får man med sinusvågens toppspänning som är roten ur två ggr högre än effektivspänningen. den likriktade spänningen 230 v ggr roten ur två (1,414) = 325 volt lik Vid likriktning av fyrkantig ström får man ej med toppspänningen (som finns i sinusspänningen) således blir likspänningen samma som inspänningen = 230 v lik. Halv bra invertrar har modifierad sinus ut som liknar sinusspänningen. Därför går inte ALLA datorer och andra apparater på billiga invertrar. Jag har upplevt detta själv när jag kört hemmadatorer i båten på billiga invertrar. lasselundell.se/page2.html http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Elektricitet klicka på effektivvärde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 10 Juni , 2010 Det är inte fullt så enkelt som att säga att fyrkantvåg eller modifierad sinus inte räcker till efter likriktning och därför kanske inte fungerar. De flesta nätdelar till datorer och mobiltelefoner är switchade, dvs inspänningen huggs upp med hög frekvens och går sedan genom en liten transformator med diverse elektronik inblandad. Det är en effektiv lösning som ger små förluster och små nätdelar men fyrkantvåg och modifierad sinusvåg kan få dessa att bete sig konstigt. Jag har en kollega vars datornätdel blir överhettad och stänger av sig efter 5-10 minuter (Dell eller HP tror jag), den går inte sönder men den är heller inte användbar tillsammans med den billiga typen av inverter. Jag har också själv kört en 220V värmefläkt (utan värme, bara för att få luftväxling) men fläktens elektronikstyrning gillade inte modifierad sinus utan började ryka och lukta bränt! Det såg ut som om ett motstånd i blev överhettat. Sedan jag bytt till en inverter med ren sinusvåg fungerar allt bra. En annan sak med universal-12V-adaptrarna är, som redan nämnts, att vissa datorer inte gillar dessa. Jag har försökt köra tre olika Dell-datorer på en sådan men det visar sig att datorerna inser att detta inte är en orginalnätdel (den kommunicerar med nätdelen) och då vägrar den ladda batteriet och kör av någon outgrundlig anledning också processorn på lägsta hastighet. Och som någon nämnde så finns det andra datorer som också tycks ogilla dessa. Det är säkert inget fel på själva universaladaptrarna, men datortillverkarna vill nog helst sälja sina egna till oss i stället. Det är nog testa som gäller här, fungerar det (som med min Acer Aspire) så är det bara att tacka och ta emot. Annars blir den säkra vägen att köpa en orginal-12V adapter/nätdel eller att gå omvägen via en sinus-inverter. Eller en billigare med modifierad sinus om man kan tänka sig att testa själv och se om det fungerar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 Juni , 2010 Skickar in en ny fråga i tråden. Jag har noterat att de inverters som säljs har normala strömbrytare, trots att de ibland kan leverera uppemot 4000 watt vilket gör att de drar ca 300 A. Tidigare har jag förutsatt att strömbrytarna så att säga stänger av invertern och då bryter inspänningen, men nu inser jag att det knappast kan vara rimligt. Sålunda, är det någon som vet vad strömbrytaren gör? Stänger den bara av utmatningen eller stänger den av själva invertern? Och framförallt, drar en inverter som är inkopplad utan extern brytare ström även när den är avstängd med knappen på framsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2010 Vad har en sån iverter för anskutningskablar. Förr säkrade man 240 mm2 aluminiumkabel 315 A och det kan man väl göra även idag beroende på förläggningsätt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 Juni , 2010 Den jag har själv är på 300 watt och den har vanligt kablage. De kraftigare har vad jag sett skruvterminaler för grov kabel. Som det är nu har jag min permanent inkopplad utan brytare, med originalkablarna. Det jag funderar över är ifall det innebär att invertern hela tiden ligger och drar ur batterierna, oavsett ifall knappen själva lådan är på eller av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 11 Juni , 2010 Strömbrytarna på inverters är väldigt små och klena som du kanske sett, så nej, dom bryter inte 12V-matningen till själva enheten. Det är i stället ett antal kraftiga transistorer (halvledare) som styr när ström ska matas till själva transformatorn inuti invertern som i sin tur genererar 220V. Dessa transistorer styrs av mer eller mindre avancerad elektronik beroende på om man bara ska få ut ren fyrkantsvåg, modifierad sinus eller rent av riktig sinusvåg. Men om man inte ger någon styrström till transistorerna, dvs enheten är avstängd, så matar dom inte ut något till transformatorn heller. Transistorerna kan i princip liknas med ett kraftigt relä fast gjort av halvledare. Det finns en ritning på nätet på en inverter som den riktigt intresserade kan titta på: http://www.aaroncake.net/forum/uploaded/Audioguru/200723115847_3000w_12.gif 12V-matningen, transformatorn och 220V-utgången syns till höger i bilden. Där finns också en säkring på 250A som visar att här pratar vi stora strömmar i de tjockare ledarna! Det betyder också att resten av elektroniken faktiskt är inkopplad ständigt. Antagligen är den strömmen som förbrukas minimal om enheten är avstängd, men jag har faktiskt aldrig brytt mig om att mäta upp den. Kanske någon orkar göra det? Skulle jag göra en kvalificerad gissning på strömmen givet ritningen ovan skulle det vara att den är i storleksordningen några mikro-Ampere. Alltså helt försumbar i alla praktiska fall. Men det är en gissning och här kan jag förstås ha fel. Det kan säkert variera lite mellan fabrikat på inverter också, men innan man investerar i en jätteströmbrytare som klarar 300A för att spara denna lilla ström så ska man nog mäta upp sin inverter både en och två gånger. Man kanske kan släcka sänglampan en sekund tidigare på kvällen i stället? Edit: Lyckades inte skapa en klickbar länk... Kopiera den manuellt och ta bort eventuella mellanslag som läggs in vid radbrytningen. Senast ändrad av Tomas99 | 11 juni 2010 | 22:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 15 Juni , 2010 Jag skulle rekommendera att köpa en inverter med ren sinus, det finns ganska billiga. Köp hellre en med lite mindre watt, oftast är det väl tv och dator och ladda lite telefoner, så gjorde jag. Allt som skall laddas kan med fördel göras när motorn är igång. Här är det ganska bra priser, http://www.digitaltvexperten.se/batliv_camping_och_12_volt/inverter_12_och_24-230_volt/12-230v_ren_sinusvag Man kan också paralellkoppla inverters, om du nästa år tycker att det var för klent med watt så köper du bara en till, kör en eller bägge beroende på vad du skall göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Juni , 2010 Parallellkoppla? Då måste det vara specialinvertrar som kan känna av varandras fasläge och frekvens. Vanliga invertrar skulle jag avråda från att parallellkoppla, men friskt kopplat allt uppbrunnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 15 Juni , 2010 Var nere i båten och mätte förut. Bägge, Dvs både den stora och lilla inverten vill ha mellan 0,015-0,025A i avstängt läge (lite fladdrig avläsning av ngn anledning). Min stora är permanent inkopplad på förbrukningsbatterierna och styrs med en brytare i den ordinarie elcentralen. (Bara att öppna inverten och skarva kablarna till brytaren...) och det är inget jag kommer att ändra på. Så är det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Juni , 2010 Man kan också paralellkoppla inverters, om du nästa år tycker att det var för klent med watt så köper du bara en till, kör en eller bägge beroende på vad du skall göra. Ooops. Jag skulle INTE koppla ihop 220V utgångarna på inverters! Det som lär hända är något av: att säkringen går/invertern stänger av sig/en eller båda brinner upp. Däremot kan man koppla en inverter till en grupp 220V förbrukare och en annan inverter till en annan grupp förbrukare. Inkommande 12 V kan vara parallellt kopplat till båda inverters. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser