Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst peter

NORA register/klubb

Rekommendera Poster

Gäst peter

Hejsan Är själv ägare till en Nora 20 DC och mycket nöjd. Jag vet att det finns en del Nora-båtar ute på vattnet även om den inte är så väldans vanlig. De modeller jag känner till är Nora 17 dc, Nora 20 dc samt Nora 20 med akterhytt. De båda senare varianterna finns också med motorkasett. ( En öppen trollingbåt har också producerats på samma skrov ) Jag undrar om det finns något intresse för att sätta ihop ett Nora-register. Jag kan eventuellt sätta ihop en hemsida om dessa båtar beroende på respons. Tanken är att det ska kunna bli ett forum för att utbyta erfarenheter, värdefulla kontakter och delar t.ex. De som tycker att detta verkar intressant kan väl maila mig namn och vilken båt och motor ni har? peter.a.lundberg@telia.com mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gäst

det har producerats nora 20dc på andra håll än i nora, men dom har färgade skrov/däck. har själv ägt en grön även sett vinröd. trevlig båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Philip

Jag är en ägare till en Nora 20 AC, bra ide' med hemsida! Dom jag känner till är Nora 20 DC inombordare och med akter kassett, grön, röd Nora 20 AC endast med akter kassett, grön Nora 20 sjöfartsverket dvs med hytt, vit-orange Nora 20 Fishing dvs walk around, Vit Nora 17 DC, Grön Nora 17 helt öppen, Vit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är nybliven ägare till en Nora 17 med en AQ130D/280!

Skulle vara roligt me en klubb eller nått där man kan utbyta lite åsikter,få tips och  diskutera allt annat som innefattar Nora båtarna....!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också en nora 17 med en aq105/100A drev vad har du för toppfart på din nora med 130 hästaren ? min gör 27 knop på fullgas enligt gps med 3 personer i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Toppar ca. 25 knop och då är vi 2 st i båten ...

Hur många hästar har jag i min AQ130D egentligen,har alltid trott att det är 130 stämmer det..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej.  en aq130D är på 110 hästar om jag har fattat det rätt. Vad tycker du om din nora då? har du några positiva och negativa åsikter om den? Jag själv är riktigt imponerad av hur den går i sjön. Nackdelen är ju att man måste komma upp i över 20 knop innan skrovet går helt perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Innan man når 20 knop så går den riktigt tungt...

Den skulle nog behöva ett par trimplan då skulle det nog bli skillnad. Annars är jag nöjd me den. Till vintern så blir det till att byta nån packning och byta lite bränsleslangar o sånt.

Sen om jag hinner så ska jag bygga om elsystemet lite. Vidare så ska jag frächa upp det allmänna skicket.

Tidigare ägare verkar inte har brytt sej allt för hårt....  Mest akut är det nog att fixa drevet har nämligen märkt att oljan är gråaktig. Har fått lite tips om vad det kan vara för fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...