Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Torgny-3055

Bränsle till spisen

Rekommendera Poster

Hej på er !

Jag undrar en sak vad ska man ha för bränsle till spisen i båten är det någon form av fotgen   ?????

Mvh Torgny

post-10014008-1394236389,8011_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för spis..?

Vanligast är väl spritkök eller gasolkök...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Kollade på hjertmans hemsida dom rekomenderar  Orginol.

mvh Torgny

post-10014008-1394236389,8672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OKQ8 hade nåt som hette Tenol motsvarande Origonol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har faktiskt Biltema en produkt som fungerar, 4 liter röd etanol för hundralappen, använde det själv i förra båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd inte T-Röd - det sotar ner kastruller och båt något alldeles eländigt. Origonol eller motsvarande är betydligt bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillsätter man 10% vatten i T-Röd så slutar den sota. Det är väl ungefär det man betala extra för i specialbränslen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där gamla skrönan håller inte, varför skulle en sänkning av alkoholstyrkan få spriten att sota mindre?  Snarare borde den sota mer eftersom den inte brinner lika effektivt (lägre energiinnehåll) Origonol och Tenol är inte spädda med vatten som skrönan säger, utan har precis tvärt om, ett högre eneriinnehåll och brinner därför effektivare.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/spira.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt är Originol en blandning av etanol och metanol. Om man inte har råd med att köpa en dunk (som räcker i ett antal år) och istället behöver blanda T-Röd och vatten, så är det förmodligen bättre att stanna hemma :-).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att blanda vatten i T-röd brukade man göra på bränslet till Trangia köken.

Och det fungerar. Men det blir inte samma drag som utan vatten.

Varför det fungerar beror på att brännaren inte blir så varm att spriten förångas pga lägre energiinnehåll med vatten i.

Utan vatten blir brännaren för varm efter en stund och spriten förgasas och brinner med för lite luft och därmed sotar.

Ungefär som när man skruvar upp veken för mycket på en fotogenvärmare.

Specialbränslen har jag inte provat, men kanske är bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som innehavare av ett trangiakök i campingutrustningen kan jag bekräfta att 10% vatten i spriten får den att sluta sota. Det är ingen skröna Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte meningen att spriten ska förångas så att man får lågor i de små hålen i brännare, dvs det borde sänka effekten rejält att inte ha brännaren igång i kransen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat knep var att kyla brännaren genom att låta den stå i vatten.

Men det kan vara svårt att reglera det hela så brännaren varken blir för kall eller varm.

Och ofta finns en otålighet hos den hungrige användaren som vill ha bättre fart på köket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där ja, äntligen någon som kan ge en förklaring som har med logik att göra Flört Ger mig aldrig när något verkar vara åt skogen, utan vill då ha en förklaring som kan köpas.

Minns en tidigare debatt om metanol som kunde renas genom en limpa för att bli drickbar, suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tipps anv METANOL till spisen. Inget sot eller lukt av det.
Köper 5 lit dunk hos en hobby affär för modellflyg m.m.

Mvh Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var grovbröd som användes för att sila rödsprit förr i världen.Men de var bara de mest nergångna A-lagarna som gjorde så.

I min hemstad fanns en farbror med keps och cykel med slipsten på pakethållaren som körde med grovbröd och rödsprit. Troligen pga dålig ekonomi för det måste ha smakat förfärligt.

När det gäller metanol så sotar det med om man inte blandar det med vatten.

Har provat själv.

I hobbyaffärer brukar metanolen vara uppblandad med ca 20% olja (ricinolja förr, nu syntetolja) för att passa som bränsle till modellmotorer. Köp inte det!

Har för mig att någon restriktion kommit för att få köpa ren metanol pga dess farlighet att dricka. Metanol och träsprit är samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte märkt ngt neg med Metanol i mitt kök ist bara positivt anv det i många år nu. Brinner bra och sotar inget luktfri. Dom tar namn och tel nr när man köper metanolen. Det är väl helt ok, för jag anv det endast till köket. Är mkt nöjd och många med mig med Metanol i köket.

Mvh Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag menade var att det fanns en debatt där man kunde hälla i metanol i limpan upptill, så skulle det komma dricksprit (etanol) nertill, det var bara så, jag var dum som hävdade motsatsen Glad Inte ens inlägg såsom: om du häller vatten upptill, kommer det bensin där nere då? Funkade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar metanol bra för dig är det givetvis bra.

När jag körde med det i mitt gamla Trangiakök utan 10% vatteninblandning så sotade det efter en stund. Men när det sotade var det bättre värme på lågan.

Jag tröttnade dock på Trangian med spriteldning och svarta grytor och gick över till att gasolelda köket istället.

En annan egenhet med Trangian och T-röd var att minsta spill riskerade ge äcklig bismak åt maten. Spill på händer sitter också envist kvar länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anv Origo köket.
Anv samma som du i början och fick smaken i maten, luktade illa och sotade mkt. Sen bytte jag till Metanol sen ingen bismak eller lukt/sot allt rent efter anv på spisen. Kanske är skillnad vid anv i ditt kök?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Origo med sina stora bränslebehållare är mycket bättre än Trangiabrännarna.

Angående smak så har jag för mig man har nån slags kräkmedel i T-röd så man inte skall dricka det så gärna trots det innehåller etanol.

Metanol smakar inte lika illa som T-röd, men sämre än etanol och gott är det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Kanske jag ska prova Etanol ist för Metanol engång. Tack för tippset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I alla fall de äldre Origo-brännarna verkar fungera bäst välfyllda, för de börjar osa då brännar-luddet blir torrt och glöder. Blir irriterande för ögonen, ungefär som att skala lök. Sotet på luddet försämrar också avdunstningen och måste därför skrapas bort.

Har därför fixat en enkel fjädervåg för att ha koll och slippa problemet. Sticker ner lyftanordningen i brännarröret och avläser snabbt vikten direkt på plats. Burken väger 606 gram tom, och drygt 1400 g fylld, och underskrids 800 g så börjar osandet. Slocknar ofta själv under 750 g.

Origonol och tenol fungerar bäst, T-röd ger lite mer sot men kan få duga ibland.

Köket på bilden ser likadant ut som Origos. Det senare överför f.ö. 800 W till vattnet i en kastrull förutom spillvärmen åt sidorna. Uppkokningstid 1 liter vatten ca 8 min.

Tja, lite segt men otroligt enkelt och lättskött !

post-10006646-1394236390,9786_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drick för fasen inte metanol, det är giftigt! i bästa fall blir du bara blind, i värsta fall dör du.

/F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...