mattemattiasmatte 0 Postad 8 Juni , 2010 Har ett märkligt problem, har en mercruiser V8 5.7 som startar hur lätt som helst när den är ovanför vattenytan men när den ligger i vattnet så startar den inte alls. Har provat att starta den direkt innan jag backat ner i vattnet och då går den när den ligger i vattnet men stänger jag av den och försöker starta den igen så vill den inte. Den går rumt och allt sånt men det låter som att den inte tänder till. Tacksam för hjälp. //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 8 Juni , 2010 Hejsan har du provat att starta motorn med drevet upptilltat. Min motor kan vara lite kinkig ibland när den är nyligen sjösatt. Men jag upplever det bara då, märks inte senare under säsongen. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattemattiasmatte 0 Postad 8 Juni , 2010 Ja vi har även testat det, men det hjälpte inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GuZi 0 Postad 8 Juni , 2010 Vi hade samma problem förra året att när den va kall så ville den inte alls gå när den va i vattnet. så vi tiltar upp den så den precis får vatten till kylningen så den inte blir något motstånd för avgaserna. plus att man får hjälpa till med gasen i friläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattemattiasmatte 0 Postad 8 Juni , 2010 okej har ni kommit på anledningen till att det är så? Vi kan inte tilta upp den så mycket att propellern kommer över vattenytan. Startar man den på land och sen backar ner i vattnet när motorn gå och sen stänger av och startar igen är det nästan så att den vill hoppa igång men den gör inte det. Hur beter den sig om den inte orkar trycka ur sig avgaserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 9 Juni , 2010 Det är alltså samma drevläge på land och i vattnet? Annars skulle det möjligen kunna vara en säkerhetsspärr för att man inte ska kunna starta motorn med drevet uppfällt i trailerläge. Börja med att kolla styrkan på gnistan på tändstiften (färgen ska vara blå och det ska vara en rejäl gnista). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Juni , 2010 Låter klockrent som en vattenläcka, förmodligen mellan limpa/riser/böjen, Skruva isär och kolla ytorna samt byt till nya packningar e mitt hetaste tips. Senast ändrad av BerraS | 09 juni 2010 | 14:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 9 Juni , 2010 Jag hade precis detta problm med min Suzuki DT115 2-takt utombordare. Fast jag kunde starta den i uppfällt läge och sedan fälla ner motorn....jag sålde båten efter problemet uppstod och vet inte vad det egentliga problemet var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattemattiasmatte 0 Postad 9 Juni , 2010 Ja det där med vattenläckan låter ju som nått man bör kolla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser