Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
mattemattiasmatte

V8 startar på land men inte i vattnet.

Rekommendera Poster

Har ett märkligt problem, har en mercruiser V8 5.7 som startar hur lätt som helst när den är ovanför vattenytan men när den ligger i vattnet så startar den inte alls. Har provat att starta den direkt innan jag backat ner i vattnet och då går den när den ligger i vattnet men stänger jag av den och försöker starta den igen så vill den inte. Den går rumt och allt sånt men det låter som att den inte tänder till. Tacksam för hjälp.  //Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

har du provat att starta motorn med drevet upptilltat.

Min motor kan vara lite kinkig ibland när den är nyligen sjösatt.

Men jag upplever det bara då, märks inte senare under säsongen.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade samma problem förra året att när den va kall så ville den inte alls gå när den va i vattnet. så vi tiltar upp den så den precis får vatten till kylningen så den inte blir något motstånd för avgaserna. plus att man får hjälpa till med gasen i friläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej har ni kommit på anledningen till att det är så? Vi kan inte tilta upp den så mycket att propellern kommer över vattenytan. Startar man den på land och sen backar ner i vattnet när motorn gå och sen stänger av och startar igen är det nästan så att den vill hoppa igång men den gör inte det. Hur beter den sig om den inte orkar trycka ur sig avgaserna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltså samma drevläge på land och i vattnet? Annars skulle det möjligen kunna vara en säkerhetsspärr för att man inte ska kunna starta motorn med drevet uppfällt i trailerläge.

Börja med att kolla styrkan på gnistan på tändstiften (färgen ska vara blå och det ska vara en rejäl gnista).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter klockrent som en vattenläcka, förmodligen mellan limpa/riser/böjen, Skruva isär och kolla ytorna samt byt till nya packningar e mitt hetaste tips.

Senast ändrad av BerraS | 09 juni 2010 | 14:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade precis detta problm med min Suzuki DT115 2-takt utombordare.

Fast jag kunde starta den i uppfällt läge och sedan fälla ner motorn....jag sålde båten efter problemet uppstod och vet inte vad det egentliga problemet var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...