Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Piraten_Lilleman

Montera Ekolods Givare

Rekommendera Poster

HJÄLP!!! nån som vet hur ja installerar mitt Ekolod Humminbird Piranha Max 150X var ska jag sätta Givaren jag har en Marieholms catalina årsmodel äldre typ 1971

Senast ändrad av Piraten_Lilleman | 08 juni 2010 | 19:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en akterspegelsgivare eller en för bottengenomföring. Det går att montera bägge inombords utan att behöva borra hål i botten.

Har monterat akterspegelsgivare så ett par gånger med utmärkt resultat. Men när jag försökte senast var det helt omöjligt.

Man lägger givaren i en plastpåse med vatten och håller den mot skrovsidan där man vill ha den. Fungerar lodet ärdet bara att limma dit den medtex sikaflex eller silicon.

När ag försökte i min motorseglare i fjöl sommar fungerade lodet perfekt när jag hade givaren i plastpåsen med vatten. när jag limmat dit den funferade det inte alls. Försökte på många olika ställen med samma resultat.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DETTA VET JAG BARA  OM GIVAREN SEN VET JA EJ MER

Ekolod Humminbird Piranha Max 150X
• 4 svart/vit LCD-skärm
• 4 gråskalor
• Upplösning 160x128 pixlar
• Givare Single Beam 200 kHz / 20°
• Effekt 800W (PTP)
• Djupkapacitet 185 m
• Visning av djup och vattentemperatur
• Kan monteras i portabel batteriväska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag installerade en sådan i min comfort 30 förra året.Den har en akterspegelsgivare men den klarar av att skicka signaler genom skrovet.

Det fungerar utmärkt med föregående talares installationsvariant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska sätta den på akterspegeln så sätter man den inte där det uppstår luftbubblor (steglister t.ex.), vilka gör att givaren får svårt att läsa av bottnen.

Inombords så får man testa sig fram genom att lägga givaren i en påse med vatten som man förflyttar och ser vart man får bästa bild på ekolodet. Sen monterar man den på det stället som fungerar bäst. Beskrivningar på hur man gör det finns i åtskilliga trådar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...