forgus31 139 Postad 8 Juni , 2010 På Långfärdssnack diskuterar vi om ankring och att vi behöver 16 kg ankare på lite utsatta ställen för att sova lugnt. Ett 16 kilos ankare med kätting plus lite vind och ström skulle behöva ett ankarspel för att inte slita på kroppen vid upptag och fällning. Frågan är: Har nån ankarspel med kätting på en Forgus 31? Kunde underlätta med lite tips och hur det fungerar med det lilla? utrymmet för kättingen. Hur gör man med luckan? Fäste för spelet och peke eller ankarrulle. Rullen måste sticka utanför relingen fram och måste väl stödjas av ett stag isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Juni , 2010 En viktig sak är att du får tillräcklig fallhöjd på kättingen så att den faller ner i boxen av egen kraft. Det finns någon tumregel för detta i en bok jag har ombord. Skall kolla men jag sticker inte ut förrän på onsdag eller torsdag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2010 Har kollat boxen nu och den är 700 mm djup. Får nog dela på luckan och steloperera ena halvan och sätta spelet på den och ha andra sidan öppningsbar så har man koll på kättinghögen. Det behövs nog en peke också, det har vi redan funderat på, en modell med stege. Skissar på monteringen nu och jämför olika modeller. Spelet vi sett på Hjertmans är ett Lewmar 1000W för 7900SEK. Kan det fungera? Nån som använt ett sådant? Det har möjlighet för lina också, kan det ställa till problem? Vi ska nog bara ha kätting fram. Eventuellt skarva i lina efter att ha lossat kättingen helt från spelet. Det borde väl fungera. Då kan vi även skarva i extra kätting på utsatta ställen. När vi ändå köper kätting ska man väl ta till i överkant. Tänkte 50 m men ska se om vi får plats med mer. Ligger vi på 15 m ska det ju egentligen vara 75 m så det är nåt att sträva efter. Nu är väl ett 16 kg ankare lite i överkant för vår båt och då kan kättinglängd tre ggr djupet räcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 Juni , 2010 På den förra båten, en 31 fots koster, hade vi 50m 8mm kortlänkad kätting och ett manuellt spel från Vetus. Funkade bra, men man fick peta ner kättingen i boxen efter hand eftersom den byggde hög. Jag borrade hål i däcket och satte i en vattentanksgenomföring (däcksgenomföring som normalt används för att fylla vatten, heter säkert något särskilt) med en slangstump ner i kättingboxen som fick styra kättingen till rätt ställe. Kättinboxen hade avrinningshål utåt, men om jag ville så kunde jag koppla loss kättingen och skruva på locket till genomföringen och få boxen tät uppåt. Innan jag installerdae spelet så drog jag för hand. Jag kan intyga att det är slitit att hiva upp 40 meter kätting för hand. På båten vi har nu har vi ett gammalt och stooort manuellt ankarspel med 10mm kätting och 25kg Rocna ankare. Trots att hon väger 15 ton så är det inga problem att spela upp kättingen för hand, även om det tar ett tag. Fördelen med ett manuellt spel på mindre båtar är att det inte tar någon plats under däck. Fyra bultar genom däck och en ordentlig platta på undersidan så är det klart. Man bör alltid ankra med elastisk nylonlina och/eller ryckdämpare närmast båten om man ligger oskyddat, inte bara kätting. Det måste inte blåsa jättemycket för att kättingen ska sträckas helt och förlora sin dämpande effekt som ju normalt kommer av tyngden. Tänk också på att dimensionera allt så att kättingen blir den svagaste länken. Alla schackel, linor och lekare ska ha MINST samma brottgräns som kättingen. Köp inte kätting hos Hjertmans. Köp galvat. Ta en funderare på valet av ankare. Den här videon är gjord av Rocna så man får ta den för vad den är, men kolla: http://www.rocna.com/main.php?section=misc&chapter=video&page=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2010 Tack för tipset om ryckdämpande lina. Då kan ju kanske 40 m kätting och 30 m lina t.ex vara en lämplig kombination. Fördelen också att en ankarvikt lättare glider efter ett rep. Kätting köper man på andra ställen eller? Den ska passa i ankarspelet också och Hjertmans skarvar ihop lina/kätting. Spelet heter Profish 1000 men är bara på 700 W. Men det är ganska långsamt och verkar orka med. Frifall innebär att all kätting får åka iväg och stoppet får bli då linan börjat löpa ut annars blir nog inte spelet så långlivat då det saknar broms. Nödvändigt alltså att ha en bit lina för att spara spelet och slippa få ut onödigt lång kätting. Vad föreslås i linlängd och kätting 8 mm? 30 40m? Behöver komma till skott. Vi växer fast här hemma, känns det igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Juni , 2010 Plats under däck - Cerber01 förutsätter spel med vertikal axel. Med horisontell axel ligger hela paketet ovan däck och man vinner dessutom några cm fallhöjd. Jag skulle satsa på 40-50 m kätting - hygglig kompromiss som klarar det mesta. Men kanske 30 eller 40 m lina till. Om den skall vara isplitsad eller fästas på annat vis vid behov tål att fundera på: Isplitsad - alltid redo men svårtstuvat och trassligt ihop med kättingen, passerar ankarspelet Separat - litet mer pyssel. Men linan kan användas till annat och man slipper trassel. 40-50 m kätting räcker för det mesta. Jag har 60 m kätting och separat lina, det blir ytterst sällan den används. Fritt fall är bra - ibland vill man fälla fort, när det blåser och är strömt. Men frifall utan broms låter inte klokt! Kätting som rinner ut får en ruskig fart - det kommer bli enorma påkänningar när det tar stopp! Och om något/någon fastnar - farligt. Dessutom vill du kunna bromsa när du har kätting ute som motsvarar vattendjupet, då bör du backa eller driva litet så inte all kätting hamnar i en hög ovanpå ankaret. Manuella spel i all ära. Men ankrar man mycket blir det jobbigt. Särskilt om man skall lätta ankar i hård blåst eller ström, då vill man det skall gå fort. Och är an ensam ombord utan någon som kan hjälpa til och köra framåt med motorn blir det ännu jobbigare. Senast ändrad av Eilean | 09 juni 2010 | 17:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2010 Ja det var inte lätt med frifallet som ju blir ett knep att få stopp på. Jag har hört det kraftiga rasslandet av såna spel. Men vad gör man, de riktiga spelen verkar inte vara nån lagervara och kostar väl brava? Men med en lina på slutet som motsvarar maxdjup man ankrar på kan bli kompromissen. Då stoppar det snällt mot slutet men det får bli ett rasslande så länge ankare och kätting löper ut. När ankaret nått botten på t.ex 10 m djup ligger 15 kg och drar (1,45kg/m) minus lite friktion. En manuell broms kanske kan fixas eller om det t.o.m finns en sån på spelet. Ska kolla. Gick några bryggvändor med frugan idag och spel med hor. axel verkar vara att föredra. Man slipper motorn på undersidan och det förenklar installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Juni , 2010 Kolla noga. Jag har då aldrig sett ett spel med frifall utan mekanisk- (friktions-) broms av något slag. Annars avråder jag - det kommer inte stanna snällt även med den mest elstiska lina. Och bortse inte från risken att något fastnar, frifallande kättingar är inte att leka med även om det handlar mindre dimensioner. Folk har faktiskt blivit av med fingrar på segelbåtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Juni , 2010 Vi gör nog så att vi tar den modellen med frifall men använder den funktionen med måtta. Normalt kan man nog låta båten ligga och så kör man backfunktionen som är långsam men säker. Sen kan jag ordna en broms på något vis, antingen en extratrumma med rembroms eller direkt på kättingen med ett kraftigt fiber eller läderrör som knips åt med ett par varv med lina eller likn. Lite kul pyssel ombord är aldrig fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Juni , 2010 Frifall kan inte användas med tunga ankare och kätting. Då blir det helt okontrollerat och risk att allt går sönder. Det blir 40 m 8mm kätting med 30 m lina som då kan lättare kan skarvas om man behöver längre. Spelet klarar både kätting och lina och linan slirar lite vid ryck så vissa möjligheter finns att köra frifall när man kommit så långt att linan ligger i hjulet. Man kan också med ekolodet hänga ankaret några meter från botten och gå fram till positionen man vill lägga ankaret och sen släppa några meter fritt fall. Det borde inte vara nån fara då. Annat om det är jättedjupt och man släpper fritt. Blir det en kink t.ex så blir det tvärstopp och 75 kg ankare kätting blir stora brottkrafter. Har skaffat peke och legat på bryggan och borrat och skruvat i regnet. Men det verkar bli bra. Mycket kunnig dam på Göteborgsbutiken som också seglar själv i Medelhavet hjälpte oss att få rätt grejer. Spelet var slut i Gbg men vi hämtar ett i Helsingborg på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 10 Juni , 2010 Det här begriper jag inte. Okontrollerat frifall har jag ju haft synpunkter på, men kontrollerat...? Du menar att ditt spel har frifall som innebär att kabillarhjulet frikopplas och inte kan bromsas? Vad är det för spel du köpt? Apropå frifalloch tunga ankardon. Jag använder alltid frifall med mitt 27kg ankare och 10 mm kätting. Jag kikar på märkningen vartefter kättingen löper ut och bromsar in när ankaret når botten. Och släpper sedan ut långsammare så att kättingen inte hamnar ovanpå ankaret: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Det saknar broms så den enda kontrollen man kan göra är att inte ha så långt till botten när man låter de sista meterna gå. Vet inte om det går att släppa fritt med sån last som t.ex med halva kättingen ute så jag får återkomma när vi testat. Dessvärre har jag kanske köpt ett spel som har en funktion jag inte kan använda mig av. Fira med spelmotorn baklänges verkar vara rätt sätt. Eller fixa en egen broms på nåt sätt. Ibland ser man att marknasförarna slår på trumman för en funktion som sedan i manualen varnas för. Frifall lockar köpare men sen får man kanske inte använda sig av finessen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Juni , 2010 Nej, frifall utan kontroll (broms) skulle jag som sagt tidigare akta mig för. Men litet beroende på hur det ser ut finns ju möjligheten att fixa en extern sådan. Tyvärr blir det då en variant som sliter hårt på kättingens galvanisering. Att släppa med halva kättingen ute är nog ingen större vinst tyvärr. Behovet för frifall uppstår väl som mest när djupet är stort och då kommer ju kättingen ändå rassla på helt okontrollerat av sin egen tyngd och med stor kraft, även när ankaret nått botten och avlastar. Och det blir likförbaskat svårt att få stopp på det hela innan allt är ute och stoppar med ett otäckt ryck. Och då har massor av kätting hamnat ovanpå ankaret i en hög och risken är stor att en bukt ligger runt plogen och då greppar inget och allt måste upp igen... En kätting som rasslar ut okontrollerat på låt säga 5 meters djup vill man inte komma för nära. Det blir nog till att lägga ankaret genom att reversera spelet. Och för det mesta är det inget problem . Nackdelen är när (om) du är ensam och det blåser/strömmar och om du inte kan styra spelet från roderplatsen och samtidigt hålla koll på båten. Man måste vara noga med att inte låta båten driva för mycket med bara litet kätting ute, då kasar ankaret över botten utan en chans att gräva ner sig och kan fiska sjögräs och tång. Och med massor av tång runt plogen får det svårt att sedan gräva ner sig. Men jag tror de flesta reverserar sina spel i de flesta situationer och det går bra. Mitt frifall har en broms som jag kontrollerar med ett vanligt vinchhandtag och det går att dosera bromsen steglöst så att kättingen kan krypa ut riktigt långsamt,. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2010 Titta in i Dockan, malmö på väg ner! Ni köpte väl inte kätting på Hjertmans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2010 Tack för alla synpunkter. Jag använder nog den vanliga backfunktionen då jag inte vill rycka sönder installationen. Jag har jobbat två dagar med bara peken. Regnat båda dagarna men man håller sig varm när kliver upp och ner hela tiden. Tack för inbjudan cerber! Vi hör av oss när vi närmar oss. Det verkar bli nordliga vindar i några dagar från söndag verkar det. Inte så vanligt när man ska söderöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2010 Dockan var det ja. Vi ses cerber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Oktober , 2010 Tack för hjälpen med spelet förresten! Det blev en bra lösning med peke som är stort och stadigt att stiga på. Det finns stege men det verkar inte behövas nu då man kan sätta sig på peket och stiga ned på klippa eller flytbrygga. Jag delade på luckan som jag tänkt. Delen med spelet sitter på SB sida och förstärktes med en kraftig träregel. Den vänstra delen av luckan sitter i gångjärn och kan öppnas. Det är fortfarande rätt stort utrymme för förtampar och lite grejer när lina och kätting ligger där. Det blev 30 m lina splitsad med 40 m kätting och allt får alltså god plats. Frifall med broms finns om man vill använda det. Man drar då ut en knapp som frikopplar hjulet och man ska kunna kontrollera fallet med ett vinschhandtag. Ej testat. Det går rätt snabbt att använda motorns backfunktion för att fällaankaret. Jag mätte farten till en knop när jag spelade in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser