666D3 64 Postad 8 Juni , 2010 Jag undrar om vi har runt hörnet garanti på våran båt. Vi köpte en fabriksny Flipper 666 HT av 2008 års modell i september förra året. Efter bara några dagar visade det sig att bränslemätarna levde sina egna liv. Kontakt togs med säljaren som hänvisade till servicechefen och det var nu problemen började. Efter ett antal försök till kontakt med honom mejlade jag till vd;n och frågade hur jag skulle göra. Han svarade inte heller så slutligen mejlade jag återigen till min säljare och nämnde då även MG;s forum och då fick jag hjälp med båten. Det blev omprogrammering av styrenhet och kalibrering av tankgivare. När så Wallasvärmaren lade av efter att ha startat en gång nu i år insåg jag att samma problem med säljföretaget förmodligen skulle upprepas. Jag har själv enl manualen till värmaren gjort vad jag har kunnat och även ringt till Sleipner och pratat med en tekniker som sa att jag måste kontakta återförsäljaren av båten för att få den lagad. 1/6 ringde jag några gånger till servicechefens mobil och plötsligt svarade han. Jag förklarade problemet och han svarade att han var osäker på om de hade en likadan Wallas liggande men lovade att återkomma under dagen med besked. Inget besked kom och dagen efter ringde jag hans mobil vid fyra olika tidpunkter utan något svar. Han har ingen svarare kopplad till mobilen. När jag kom hem från jobbet skickade jag följande mejl till honom. Hej. Vi talades vid per telefon igår 1/6-2010 om våran Wallas 800 värmare som inte fungerar. Värmaren sitter i en Flipper 666 som köptes ny av er 1 sep 2009. Efter kontakt med Sleipner där jag förklarade hur den uppträder sa servicekillen att felet antagligen satt inne i brännaren och att jag skulle kontakta er. Vid vårat samtal igår sa du att du skulle ringa mig under gårdagen. Jag har försökt ringa dig vid 4 olika tillfällen idag för att få veta vad jag ska göra. Eftersom vi är ute mycket med båten saknas värmaren. Vad händer med värmaren???? Detta mejl har han inte svarat på och jag har även försökt ringa till hans fasta telefon på företaget och där finns inte heller någon telefonsvarare. 4/6 kom jag på att jag inte hade provat att skicka något sms till honom så jag skickade följande. Hej. Du ringde inte tillbaka om min Wallas 800 som inte startar. Vad händer När jag nästa gång tittar på telefonen ser jag att jag missat ett samtal. Han hade ringt och lämnat ett meddelande om att vi måste få kontakt och att båten skulle tas till dem. Eftersom jag jag var rädd att båten kunde bli liggande där om del saknades svarade jag med ett artigt sms där jag frågade om jag inte själv kunde demontera värmaren och bara lämna in den. Detta sms skickades i fredags och sedan ytterligare en gång i måndags men jag har fortfarande inte fått något svar. Igår kontaktade jag konsumentrådgivaren som idag svarade på mitt mejl. Förutom garanti har man 3 års reklamationsrätt på allt man köper, både nytt och begagnat (fast då har man bevisbördan som konsument). ARN har lite lång handläggningstid så sommaren hinner ta slut innan ett svar från dem skulle hjälpa mig nu så jag får fortsätta jaga återförsäljaren. Jag väljer att i dagsläget inte namnge företaget då det kan minska mina chanser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 548 Postad 8 Juni , 2010 Jag tror att flera av oss känner igen sig i din beskrivning. Kanske inte alltid när det gäller båtar utan även med andra grejer. Jag brukar för egen del åka dit och ställa mig och vänta på ett löfte, helst skriftligt, att saken ska lösas och på vilket sätt. Det är mycket jobbigt med en kund som blir mer uppretad ju längre tiden går och som aldrig försvinner. Tidskrävande, javisst, men det där andra med att jaga på telefon och svara när man kanske är upptagen osv tar också tid. I ditt ställe skulle jag kräva att säljaren ordnar det praktiska och ringer upp dig när det är klart, dvs demontera värmaren och lägga den i knät på säljaren och säga att han ska ringa när den är klar dock senast torsdag kl 17 (typ). Kör hårt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 8 Juni , 2010 Du har ju garanti! Om du orkar: Lev rövare och ring så ofta du kan! Ligger företaget inom räckhåll så åk dit! Det är det värsta en säljare vet! I synnerhet om han har en annan kund och du börjar babbla... Tro mig, har jobbat som bilförsäljare! Den jävligaste kunden fick bäst service/garanti. Tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 8 Juni , 2010 Tack för svaren. Att leva rövare var rådet från konsumentrådgivaren. Demontering av värmaren på eget bevåg törs jag inte efter att ha läst paragraferna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 8 Juni , 2010 Rör inte en skruv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 8 Juni , 2010 Om jag vill vara elak mot dem fick jag ett tips av konsumentvägledaren som man kan göra på konsumentverkets hemsida men jag vill bara få varmt i båten samt kunna använda plattan. Behåller det tipset för mig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 Juni , 2010 Varför inte kontakta tillverkaren/generalagenten eller vem det nu kan vara längre bak i kedjan och berätta att deras representant inte tar sitt ansvar, bifoga länken hit. Vad jag fick lära mig för länge sedan ang. missnöjda kunder var att konsumentverket etc. är ointressant, men se för fan till att dom inte går till Expressen el. likn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Juni , 2010 Hmmmm, varför öht nämna det här, om du ändå vill hålla d för dig själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Juni , 2010 Jag har också haft den funderingen. Tillverkarens fakta om båten skiljer sig dessutom från återförsäljarens fakta på några punkter vilket är mycket märkligt. http://www.flipperboats.fi/service.cntum?pageId=133572 Senast ändrad av 666D3 | 09 juni 2010 | 05:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Juni , 2010 Även om jag just nu känner mig lite maktlös så finns det ett sätt för mig att få det att svida i återförsäljarens plånbok och det kändes skönt att få nämna det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juni , 2010 Igår skickade jag ytterligare ett mejl och till min stora glädje fanns det ett svar när jag nyss slog på burken. Jag får demontera värmaren själv och lämna in den. Det är lite bröllop och dop i helgen men så fort jag kan åker värmaren ur båten. Nu känns allt kalas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser