Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Blue-Label

Otydligt växelläge AlfaOne

Rekommendera Poster

Hej,

Ett av mina AlfaOne drev (gen 1) växlar dåligt. Det känns som om växeln inte går i ordentligt, fortsätter att rassla lite och ger ett otydligt läge om växeln ligger i ordentligt på tomgången. Funkar bra när man drar på men det kan ju också va så att man inte hör oljudet. Båten verkar dock dra som vanligt och uppnår rätt fart vid valda varvtal.

Några idéer, kommentarer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sök forum växelvajer!

Kolla så att din microbrytare fungerar också...

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, mikrobrytaren sänker motorvarvet när växeln ska ur (fram till neutral, eller back till neutral) genom att kort bryta tändningen. Det är alltså inte problemet. Möjligen justering av vajer, men om det är gen 1 så gissar jag att drevet är till åren kommet och börjar närma sig sin bortgång... Det är i så fall knappast inte värt att renovera utan bättre att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte varför microbrytare kan vara en del av problemet.Om du läser inlägget skriver han att det rasslar till när han ska växla.

Det gör det om microbrytaren är kass.Samt mkt lätt att kolla.Dock är växelvajerjustering troligtvis ett bra tips,vilket jag också skrev!Brukar vara slide clutchen i underhuset som e´ sliten,som kostar en hel del att fixa.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kärvande växelväxelkabel brukar det uppstå detta problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem när backen skulle i, men en justering av växelvajern löste problemet. Kolla på www.mercstuff.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...