Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
villerwalle

Mercruiser - 94

Rekommendera Poster

Hej motorvänner

Har jätteproblem med min motor Mercruiser - 94. 175 hk V 6 , sittande i en Solvigg 21.Startar bra och går bra cirka tio minuter sedan börjar motorvarvtalet att pendla och man måste dra av gasreglaget, dra på igen , får svar men pendlingen fortsätter, drar man ej av till tomgång så lägger motorn av. Går bra att starta igen men problemen kvarstår.

De jag gjort är att kontrollera att bensin kommer fram, rengjort förgasare, kört med trycktank och bensintillförsel direkt utan bränslefilter. Verkar vara något med värmen på motorn dock är kylning ok.

Tacksam för tips från experter.

Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassikt tekken på att bränsle pumpen inte orkar ge tillräckligt med bränsle. Bränslereserven i förgasaren förbrukas, när denna är slut börjar motorn gå hackikgt för att till slut stanna, om du inte drar av på gasen.

EDIT, tipset:

Kolla så det inte finns något i slangaana som stannar av bränsleflödet, (tar för givet att du gjorde ditt test med separate tanken och slangen kopplat INNAN bränslepumpen)

Om flödet e ok, så byt bränslepump.



Senast ändrad av BerraS | 08 juni 2010 | 15:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta närmaste Mercruiser verkstad. Har du elektrisk pump så måste du nog köpa origial eller parallel importerad. Har du den gamla mekaniska typen så kan du säkert köpa en pump oss närmaste GM återförsäljare:)

Kolla nu också aå det inte e så att det sitter en sil(filter) på inkommande ändan på pumpen, vissa pumpar kan ha detta, det kan va så lett att detta lilla filtret e igensat. Men du har vell redan kollat alla ev. filter.

 



Senast ändrad av BerraS | 11 juni 2010 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarmodel mercarb sil nr 4 kolla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåliga tändspolar brukar vara värmekänsliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer ju så långt, men det förklara inte att motorn går bra igen när han drar av på gasen.

Hadde det varit tändspolen borde motorn dö när spolen blir varm. Jag tycker absolut detta e e klart bränslerelaterad problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...