Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Bildspel

Genomföring akterspegel för ankarlina?

Rekommendera Poster

Jag är rätt färsk på båtlivet men har fått en idé på min ankarlina. Vi har en Ockelbo 21 och i höger stuv där bak förvaras ett 5 kg stuvankare med ankarlina.

Min tanke är nu att köpa en Ankarolina 35m. Fästa upp den i stuven (antingen på en hajfena som många gör på badbryggan eller på annat vis) och dra ut bandet genom en befintlig ventil som jag förstärker/byter ut med en rostfri bordsgenomföring. På badbryggan fäster jag så ankaret precis som när man har ett ankarspel, i nån hållare.

När ankaret sen ska i är det ju bara att luta sig över aktern lossa säkringen och, knuff, i med ankaret. Ankarolinan rullar ut bandet inne i stuven och antingen sätter man en knap i nere stuven eller fäster man som vanligt uppe på den bakre knapen.

Låter det helt jävla galet eller är det rentav en briljant lösning? Vad säger gammelhumrarna i forumet? Flört OCH vad används normalt som genomföring när man har ett elektriskt ankarspel?

Ett manuellt ankarspel som inte tar plats på badbryggan helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda kruxet som jag kan se är att du kommer att få en rejäl hög med ankarband som kan trassla sig på badbryggan när du drar upp ankaret-om du inte alltid har någon med som kan veva in ankarolinan allteftersom du drar upp ankaret.

Kan förresten vara svårt att få ankarolinan att löpa ut tillräckligt lätt- min får jag ta i lite för att få ut bandet på.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 08 juni 2010 | 12:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.batsystem.se har en genomföringsring i rostfritt, artickelnr: 1155 men den är svår att hitta på deras sida, finns i ankarspelets pdf-katalog.  För de vatten som en Ockelbo DC 21´ a rör sig i så duger säkert din lösning bra, men tänk på att ankarolinan är stum, sätt på ett par bungy ryckdämpare när du ankrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Varför går det inte att veva in ankarolinan direkt på hållaren i stuven?

2. Om ankarolinan är fäst på en hajfena på badbryggan vevar man inte in ankaret då? Eller samlar man bandet på badbryggan först? Verkar ju märkligt omständligt och då faller ju idén med ankarlinan...MEN...min erfarenhet är nästan noll...än så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankarolinan är helt enkelt inte konstruerad för att wincha up ett  ankare, så man drar in ankaret som vanligt och sen rullar man upp bandet på rullen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får garanterat inte kraft nog att veva in linan direkt- minsta vind så får du dra in linan för hand-

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Där ser man. jag som trodde det var hela vitsen med att ha det på rulle. Nåja...det går ju att dra in ankaret ändå och samla linan/bandet i stuven och sen linda upp det (som alla tycks få göra...).

Drar jag in ankarlinan från stuven drar jag ju upp ankaret rätt i hållaren, eller hur? Sen är det bara att återigen luta sig över aktern och fästa säkringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitsen med att ha linan/bandet på rulle är just att den är samlad och otrasslad när den behövs, dessutom tar den mindra plats.  Har själv två ankarolinor på segelbåtens pulpit, förträffligt att förtöja fören mot land med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...