Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
PCP-Roger

AD 41 B-svarar inte på gaspådrag

Rekommendera Poster

Sjösatte förra veckan och motorn startade snällt som vanligt, puttrade iväg den lilla biten till bryggplatsen allt verkade normalt.

Skulle ut i helgen och när vi kommer en bit så drar jag på för att komma upp i plan men motorn går bara upp i ca 2.200 varv- ökar upp till ungefär halvgas men sen händer inget merRynkar.

Ville inte riva med motorn när vi låg ute i helgen utan puttrade både ut och hem i 6 knop.

Min första tanke var att jag fått klegg i tanken som satt igen filtrena på motorn men eftersom

jag inte tankat annat än blankdiesel så börjar jag fundera på om problemet kan ligga någon annan stans.

Alla förslag är välkomna- har köpt nya filter som jag tänkte montera i veckan, tänkte också öppna insp.luckan på tanken för att suga upp ev. klegg.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får motorn ordentligt med luft? Inget som hindrar intaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog upp ett extra hål på varje sida i motorboxen för något år sedan  så det borde inte vara det-men ska kolla även detta.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Turbon laddar inte som den skall. Stoppreglaget har inte gott tillbaka till bottenläget. Vatten i bränslet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

turbon,den skall rulla 30-60 sek efter stopp .Gör den inte det så e den kass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte genomskinligt grovfilter/vattenavskiljare så du kan se om du har skit eller vatten i bränslet?

Jag har endast tankat rätt sorts diesel sedan jag köpte båten för 4 år sedan men har ändå en hel del skit i grovfiltret (som jag byter varje år) trots en ordentlig sugning för två år sedan och sedan lite uppsugning av skräp varje vår.

Har man mycket skit i grovfiltret bör man ju också byta finfiltret. Så är det på min 41:a men jag vet inte hur det ser ut i din båt.

Edit: förtydligande

Senast ändrad av ChristerN | 08 juni 2010 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland händer det att det rostar i turbon på avgassidan, rosten kan hindra turbinens rotation. Om du tar bort luftrenaren, kan du vrida turbinen med fingrarna, och känna om den kärvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ett liknande fel på min motor för 2-år sedan, gick inte högre än ca 2000r/min.

Då var det locket på laddluftkylaren som släppt så det var en glipa på insugssidan.

Dvs alla luft från turbon läckte ut,

Så kolla laddluftkylaren o anslutningarna från turbon på luftsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte grov- och fin-filter i helgen men har inte kunnat provköra båten än(blåste 10-15 sek/m i helgen).

Men en sak som jag la märke till var att finfiltret var tomt på diesel när jag tog bort det-borde inte det vara fullt med diesel?

Efter filterbytena så handpumpade jag så glaskoppen i grovfiltret blev fyllt och det kom diesel ur finfiltrets luftskruvshål, motorn startade lätt efter bytena så allt verkar fungera så långt.

Kan detta att det var tomt på diesel i finfiltret tyda på att problemet fanns i filtrena eller vad...??Obestämd

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute i midsommarhelgen och det verkar som problemet var igensatt grovfilter, för nu går motorn som den skaGlad

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...