Sting 0 Postad 1 September , 2004 Min sambo har Atlantica som försäkrings bolag nu och kollade upp IF föräkring som jag har och då behöver han bara betala hälften där. Och IF har rabatt om du har förarbevis... Själv är jag väldigt nöjd med IF... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 1 September , 2004 Har ungefär samma erfarenhet. Jag hade Atlantica men kollade upp alternativen när det var dags för förnyelse. Atlantica lämnar ingen rabatt för nautisk kompetens. Länsförsäkringar var billigare, de lämnar rabatt för nautisk kompetens samt att de inte har någon diffentierad taxa för tiden i sjön som Atlantica har. Är det någon som har erfarenhet av skadehantering mellan olika bolag? Eller finns det något annat skäl att välja dyra Atlantica? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingo 0 Postad 3 September , 2004 Bäst pris på försäkring blir det nog om du är med i en båtklubb ansluten till Svenska båtunionen och sedan försäkrar i Svenska Sjö. Jag sparade 2300.- per år på min Bayliner -99 mvh Ingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 September , 2004 Håller med...försäkrar också på Svenska sjö som har ca 20% rabatt på förarbevis. Har ingen erfarenhet själv av skadereglering men jag har hört från många andra håll att de ska vara bra på det. De är ju trots allt inriktade på bara båtar. Atlantica är bara dumt på flera sätt. Det går inte ens försäkra en övermotoriserad båt mot stöld/skadegörelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 3 September , 2004 Jag har hört att Skandia (IF) har misshandlat en kund som fick sin båt vattenfylld och sjönk vid hårt väder. Antar att alla bolag undviker att betala om det inte är solklart. Man skall dock veta att försäkringsbolagen ska tillvarata försäkringstagarens intresse, som det visst heter någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 3 September , 2004 Jag hade styrpulpetaren försäkrad hos Länsförsäkringar när den blev stulen förra året. Vi hittade den, men med div. skador. Hade inte några problem alls att få skadorna fixade och nya prylar i stället för det som var snott. Då var ändå intw båten låst med godkänd kätting. Däremot har inte för mig att jag hade någon förarbevisrabatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 3 September , 2004 Tror inte det finns något försäkringsbolag som kräver godkänt lås till själva båten, har jag fel? Jag har också hört att man inte ska låsa båtar förtöjda på brygga eftersom man måste ha nånstans att ta vägen om det t.ex. skulle börja brinna. Ligger ingen fakta i detta, men det är vad jag har hört en gång i tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 3 September , 2004 Länsförsäkringar uppgav i offerten att jag hade fått rabatt tack vare nautisk kompetens. Iofs så angavde inte angett hur mycket rabatt det var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 4 September , 2004 LF ger rabatt både för förarbevis och klass 3 lås, dock är inget av dom är något krav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 4 September , 2004 Jag har 535:an i Trygg-Hansa nu och de hade som krav att jag skulle ha godkänt lås och kätting (Klass 3). Där har jag dessutom rabatt för att jag har förarbevis.Eller kanske det var så att jag får lägre självrisk för att jag har godkänt lås, kommer inte ihåg det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser