Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
BerraS

Sjösatt!!!

Rekommendera Poster

Yihhaa, då va skutan i plurret:)

Fick gjord en riktig kontroll av båten i helgen och gissa om jag blev förvånad när jag såg bränsleförbrukningen!

Har före sjösättning blankpolerad propparna, finslipad försiktig på bottenfärgen samt bytt tändkablar, fördelarlock, rotor samt tändstift, riktig optimering...

Glömde: Båda dreven har varit inne på total renovering, dock så  byttes det bara tätningar över och underhus

Hamnade på 0,37 - 0,38NM/l.iter soppa, eller ca 2,6 liter distansen, RIKTIGT NÖJD:) March farten hamnar då på 25-27 knop.

Senast ändrad av BerraS | 08 juni 2010 | 09:37

Senast ändrad av BerraS | 08 juni 2010 | 09:46

post-4268-1394236389,1466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är nöjd nu, med 2,6 l/distans... Hur mycket söp den förut...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra säsongen (också början av säsongen) drog den lite drygt 3l/NM, inte så enorm skillnad, men roligt att det går att få ner förbrukningen med relativt enkla åtgärder:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är en himla tur att man är seglare. Med utblåsta segel kommer man i alla fall framåt om än inte så bekvämt.

Vinden är fri SkrattandeCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fan, 712 meter på en liter, riktigt bra ju:) Går att trycka igenom 5-6 liter distansen också, men man vill (oftast) köra i marchfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He He!!! Det kostar att ligga på topp...........

Ja men kul att du fick ner förbrukningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinden är fri, men segel är skitdyrt!
Gammalt maringuidenordspråk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer helt och det är säkert inte billigare att segla än att köra i alla fall en Albin 25 om man ska ha fräscha segel hela tiden. Vi seglar i alla fall minst 1000 Nm/år

Men man måste inte ha fräscha segel för att komma framåt så jag har hopp om att kunna segla även som pensionär Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där stämmer faktiskt, läste för några år sedan, minns inte var men någon annan kanske gör det? Om en test som gick ut på att se hur långt en motorbåt, en snipa och en segelbåt kom för en given summa där äver seglens livsländ var inräknade.  Motorbåten hann knappt starta innan pengarna var slut.  Segelbåten klarade sig betydligt längre men snipan vann överlägset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gobben

Min snipa, en 23-fotare (öppen med glasruta) och med en VP D1-20F motor drar bara 0,2 l per distans i marschfart om 6.2 knop. Den går görsakta m.a.o, men vem katten har brådis när man blir rik på naturupplevelser? Eftersom tanken rymmer 50 l., så kan jag puttra omkring i godan ro i 41.25 timmar innan det tar slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma typ av artikel finns i senaste Vi Båtägare.

38 fots muskelbåt med 3x300 hk kommer 12 min på 1000 kr

2,5 tons jänkare på 8 meter med V8 på 260 hk kommer en knapp timme.

62 fots salongsbåt på 30 ton med dubbla 1050 hk Cat kommer 9  min.

Akterruffad klassiker på knappt 8 m med 65 hk diesel som gör 14 knop kommer 6 timmar

Akterruffad på 7 m och på drygt 1500 kg med 36 hk diesel och 7 knop kommer knappt 29 tim

Modern familjebåt på 10 m med 6 kojer, halvplanande, 5 ton med 310 hk diesel kommer knappt 1 tim 15 min

(Medelsvensson) 7 m dc med modern 190 hk diesel vikt knappt 1,5 ton kommer 1 tim 45 min

500 kg HT-båt kring 5 m med en 60 hk utombordare kommer knappt 3 tim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart är det dags iaf! Måndag morgon lyfts vår båt i havet!! Äntligen!

Längtar verkligen ut i skärgården!

post-8904-1394236391,3158_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...