Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Eastwood

Trålaren vs Johnson 30

Rekommendera Poster

Har funderingar på en motorseglare och har tittat på dessa bägge modeller.

Tycker att de ser till förväxling lika ut... någon vänlig själ som kan förklara vilka skillnaderna är dem emellan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara men kan i gengäld tipsa om denna hemsida om du inte redan sett den: http://www.tralaren.se/

Skall man vara generell kan man nog säga att alla dessa typer av fiskebåts-baserade motorseglare beter sig rätt likvärdigt.
De seglar i princip inte alls utan maskin igång, rullar som bara den utan stödsegel. Drar minimalt med bränsle, särskilt om man motorseglar, är rymlig, trevliga och går mjukt i sjön.
Man skall inte ha bråttom men gilla att färdas med stil och känna tillfredsställelsen att inget dåligt väder stoppar en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har lusläst länken du tipsade om sedan tidigare, tack ändåSkrattande

Det är just detta jag är ute efter, kanske inte rullandet... men väl klassisk stil, sjövärdighet och utrymme. Att man sedan verkar få rejält med båt för pengarna gör ju inte saken sämre...

Finns det någon med erfarenhet av dessa bägge båtar som kan tipsa om vilka skillnaderna är? Bättre stuvutrymmen, bättre seglingsegenskaper, större kojplatser etc...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är äntligen beslutsångesten och häckandet framför Blocket över för min del:-)

Det blev en Johnson 30, köpte den igår. Båten är i ett verkligt fint skick, har en gång haft akterkabin men den har tagits bort till förmån för en större sittbrunn, dock mycket snyggt gjort. Även mast och rigg är bytt för att hon skall kunna seglas med bara en mast. Motorn är en 65 hästars MB bilmotor som marinkonverterats, sattes in renoverad 1993, hydrualiskt backslag.

Har bara gått en provtur med henne ännu...

Jag tror även priset var relativt bra, 220.000, plus att säljaren lovat lägga ett par dagsverken tillsammans med mig vid första upptagning samt sjösättning till våren.

Senast ändrad av Eastwood | 18 augusti 2010 | 15:19

post-10014735-1394236477,7483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båten! Och nog kan du segla den också, passa på när det blåser lite hyfsat. Tar det i lite och du har undanvind seglar du nog nästan lika bra som en vanlig segelbåt med revade segel. Klubbkompisen har en Trålaren, han har seglat väldigt mycket med den. Man kan släpa drag om det går sakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...