Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Aquamatic

Önskade färgstänk

Rekommendera Poster

Hej båtvänner.

Här kommer en fundering som någon här inne kanske har ett svar på. Som ung jobbade jag en kortare tid på dåvarande Bröderna Börjesson AB, mest känt för sina Örnvik-båtar. Minns väl att man på småbåtsavdelningen använde en speciell färgspruta för att stänka insidan av skroven med små färgprickar. Har förstått att syftet med proceduren är att dölja den skrovliga ytan i plasten och förbättra utseendet. Och dom små färgprickarna är faktiskt ganska effektiva för just detta ändamål. Det märker man väl när man som jag är i full gång att renovera sin plastbåt till 100% originalskick. Har just målat insidan och redan nu saknar jag de små färgprickarna. 

Vad kallas tekniken och vilken typ av färgspruta använder man?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad tekniken heter men det funkar med en vanlig färgspruta om man ställer ner lufttrycket. Hur mycket får du pröva dig fram till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till hjalleman:

Ok, jag tackar för tipset. Har du pysslat med något liknande själv eller är du kanske proffs inom lack? Vad tror du om färgen? Måste den tunnas extra mycket tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Som gammal lackerare så måste jag hålla med. Ställ ner luften och öppna för färgen. Viskositeten bör du prova dig fram till vid given inställning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...