Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
newnoseharbour

Sötvattenkylning MD3B

Rekommendera Poster

Som jag berättat tidigare i en annan tråd så har jag fått överta en båt efter min far.

Han har renoverat motorn (VP MD3B) och båten har efter det stått fem år på landbacken...

Nu ligger den dock i sitt rätta element och guppar men motorn är inte riktigt med i matchen än.....

Min fråga till er är nu om någon kan tipsa om en bra sida eller liknande där jag kan se hur man kopplar sötvattenkylning till denna motortyp på ett korrekt sätt (misstänker att farsan kan ha snurrat till det hela lite när han monterade ihop allt efter renoveringen....)

Sötvattenkylningen som sitter monterad nu heter Sek-Dure. Jag har själv försökt googla men gått bet. Jag har hittat vissa monteringsanvisningar men alla innehåller någon typ av avluftningsslang som går tillbaka till överdelen på expansionskärlet och någon sådan finns inte på mitt kylsystem.

 

Någon som har tips, kunskap eller som rent av vet hur ett kylsystem som mitt skall monteras ihop korrekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att du menar SEN-DURE och inte Sek-Dure.

Och den svenska agenten för SEN-DURE verkar vara SWENAUTIC TEDO AB.

http://www.swenautic.se/

De borde kunna hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Believe it or not....men det står faktiskt SEK-DURE på värmeväxlaren.

Jag lyckades oxå googla fram Swenautic - deras hemsida var jag dock inte nöjd med...*mummelmuttrar*...

De hade ju ingen som helst info om Sen-Dure där, men visst.... det finns ju telefon oxå!

Tack för att du försöker hjälpa till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay.... solen skiner och sötvattenkylningen är fortfarande oresonlig. Jag har ritat en bild samt tagit några foton...

 

Kan någon på rak arm tala om vad som är felkopplat...?

 

Jag tycker ex att slangen som kommer från expansionskärlet och går vidare till värmeväxlarens vänstra övre del via en T-koppling är helsjuk...

Varför? Jo, för att den delen av T-kopplingen som inte går in i värmeväxlaren går direkt ut till avgaskröken.... Sötvattnet som jag nu häller ner i expansionskärlet blåses nu ut tillsammans med avgaserna.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att om du byter plats på de anslutningar jag ringat in i rött blir det bättre.
(förutsatt att anslutningen som T-korset sitter på är sekundärslingan (sötvattendelen).

// Magnus

 

post-10004827-1394236406,3744_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, så enkelt är det tyvärr inte.

Om vi räknar från den ändan där locket med sexkantsbulten är, sjövatten in under, sjövatten ut över.

Nästa rörstuss på undersidan är utgången för kylt glykolvatten.

Sista rörstussen på ovansidan är varmt glykolvatten in, där ska även expansjonskärlet vara inkopplat som du har det.

Nu blir det viktigt!

Sjövatten in där kopplar du slangen från impillern.

Sjövatten ut den kopplar du till kopparröret på avgaskröken.

Nu har du sjövatten som kyler värmeväxlaren.

 

Glykolvatten ut =andra rörstussen på undersidan går till den elektriska cirkulationspumpen, sedan till T-röret under avgaslimpan.

Slangen som är andra sidan T-röret som går fram till termostathuset ska vara pluggat. Viktigt!

Sista rörstussen den på ovansidan kopplas till termostaten med ett T-rör till expantionskärlet.

Kanske du kan ha lite hjälp att kolla på Martec.se

Hoppas du har fattat min beskrivning, annars är det ok att skicka ett mail så vi kan talas vid i telefon.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, var lite svårt med att veta vilka uttag som var vilken slinga baserat på teckningen.
Förstår dock inte - 'Slangen som är andra sidan T-röret som går fram till termostathuset ska vara pluggat. Viktigt!' - Varför?
Googlade lite och hittade denna bild som kanske hjälper lite.

// Magnus

Edit: Hajar pluggningen. Hade glömt bort att det satt en T-koppling på undersidan avgaslimpan och slang tillbaks till termostathuset. (lite för länge sedan jag hade en MD3 själv ;-) 



Senast ändrad av lmgb | 19 juni 2010 | 22:06

post-10004827-1394236406,6796_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!!!

 

Tipsen/lösningarna är guld värda!

 

Jag fattar!

 

Bara en sista liten fråga...

 

Slangen från impellern som går/skall gå till värmeväxlaren. Är det rätt att den skall gå via vakumventilen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på frågan om vacumventil.

Är lite okoncentrerad efter vin o öl Men tycker din bild ser bra ut nu.

Hoppas du uppfattade vilken slang som ska vara pluggad.

Med vänlig hälsning från en något upprymd Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade en gång till.

Elpumpen ska kopplas till den sidan på T-röret under limpan som inte är pluggad.

Samma trevliga Kalle son nyss

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag kommer ihåg det så hade jag ingen ventil alls mellan sjövattenpump och värmeväxlare. Vad menar du med vacumventil? Var/hur är vacum inkopplat?
På min Henånsnipa var sjövattensidan in kopplat: Bordgenomföring -> backslag -> pump -> värmeväxlare.
// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågeställarens bår är ju en segelbåt, motorn är monterad lågt kanske tillockmed under vattenlingen,

Vakumventilen säkerställer att inte motorn fylls med vatten efter motorstopp.

En funktion som inte behövs om motorn är monterad högre i förhållande till vattenlingen.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okidoki. Man lär sig varje dag Glad
//Magnus - Tyvärr helt utan resurser att bli upprymd, men skål och väl bekomme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat enligt det ritade schemat.

 

En framgång är att sötvattnet nu stannar kvar i systemet.

 

En motgång är att motorn blev varm som tusan!!!! och det snabbt!

 

Sötvattenpumpen låter som ett sämre tröskverk..... undrar om den havererat?

 

Någon som vet var man får tag i en ny sådan?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Kolla så att pumpen går åt rätt håll= suger in vattnet i botten.

Skulle tro att den är ganska igenrostad efter så lång tid utan att ha varit igång.

Om /när du byter pump montera den vertikalt då och ganska lågt.

Bli inte förskräckt om tempmätaren är nära det röda fältet, din tempgivare/ mätare kan vara för sjövattenkyld motor, och det gröna fältet representerar en temp på 60/65 grader, och nu kanske du har en termostat på kanske 80/85 grader.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...