newnoseharbour 0 Postad 7 Juni , 2010 Som jag berättat tidigare i en annan tråd så har jag fått överta en båt efter min far. Han har renoverat motorn (VP MD3B) och båten har efter det stått fem år på landbacken... Nu ligger den dock i sitt rätta element och guppar men motorn är inte riktigt med i matchen än..... Min fråga till er är nu om någon kan tipsa om en bra sida eller liknande där jag kan se hur man kopplar sötvattenkylning till denna motortyp på ett korrekt sätt (misstänker att farsan kan ha snurrat till det hela lite när han monterade ihop allt efter renoveringen....) Sötvattenkylningen som sitter monterad nu heter Sek-Dure. Jag har själv försökt googla men gått bet. Jag har hittat vissa monteringsanvisningar men alla innehåller någon typ av avluftningsslang som går tillbaka till överdelen på expansionskärlet och någon sådan finns inte på mitt kylsystem. Någon som har tips, kunskap eller som rent av vet hur ett kylsystem som mitt skall monteras ihop korrekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 Juni , 2010 Misstänker att du menar SEN-DURE och inte Sek-Dure. Och den svenska agenten för SEN-DURE verkar vara SWENAUTIC TEDO AB. http://www.swenautic.se/ De borde kunna hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 7 Juni , 2010 Believe it or not....men det står faktiskt SEK-DURE på värmeväxlaren. Jag lyckades oxå googla fram Swenautic - deras hemsida var jag dock inte nöjd med...*mummelmuttrar*... De hade ju ingen som helst info om Sen-Dure där, men visst.... det finns ju telefon oxå! Tack för att du försöker hjälpa till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 19 Juni , 2010 Okay.... solen skiner och sötvattenkylningen är fortfarande oresonlig. Jag har ritat en bild samt tagit några foton... Kan någon på rak arm tala om vad som är felkopplat...? Jag tycker ex att slangen som kommer från expansionskärlet och går vidare till värmeväxlarens vänstra övre del via en T-koppling är helsjuk... Varför? Jo, för att den delen av T-kopplingen som inte går in i värmeväxlaren går direkt ut till avgaskröken.... Sötvattnet som jag nu häller ner i expansionskärlet blåses nu ut tillsammans med avgaserna..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 19 Juni , 2010 T-kopplingen Senast ändrad av newnoseharbour | 19 juni 2010 | 19:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 19 Juni , 2010 Sötvattenkylningen till höger Senast ändrad av newnoseharbour | 19 juni 2010 | 19:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 19 Juni , 2010 Skulle tro att om du byter plats på de anslutningar jag ringat in i rött blir det bättre. (förutsatt att anslutningen som T-korset sitter på är sekundärslingan (sötvattendelen). // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2010 Nja, så enkelt är det tyvärr inte. Om vi räknar från den ändan där locket med sexkantsbulten är, sjövatten in under, sjövatten ut över. Nästa rörstuss på undersidan är utgången för kylt glykolvatten. Sista rörstussen på ovansidan är varmt glykolvatten in, där ska även expansjonskärlet vara inkopplat som du har det. Nu blir det viktigt! Sjövatten in där kopplar du slangen från impillern. Sjövatten ut den kopplar du till kopparröret på avgaskröken. Nu har du sjövatten som kyler värmeväxlaren. Glykolvatten ut =andra rörstussen på undersidan går till den elektriska cirkulationspumpen, sedan till T-röret under avgaslimpan. Slangen som är andra sidan T-röret som går fram till termostathuset ska vara pluggat. Viktigt! Sista rörstussen den på ovansidan kopplas till termostaten med ett T-rör till expantionskärlet. Kanske du kan ha lite hjälp att kolla på Martec.se Hoppas du har fattat min beskrivning, annars är det ok att skicka ett mail så vi kan talas vid i telefon. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 19 Juni , 2010 OK, var lite svårt med att veta vilka uttag som var vilken slinga baserat på teckningen. Förstår dock inte - 'Slangen som är andra sidan T-röret som går fram till termostathuset ska vara pluggat. Viktigt!' - Varför? Googlade lite och hittade denna bild som kanske hjälper lite. // Magnus Edit: Hajar pluggningen. Hade glömt bort att det satt en T-koppling på undersidan avgaslimpan och slang tillbaks till termostathuset. (lite för länge sedan jag hade en MD3 själv ;-) Senast ändrad av lmgb | 19 juni 2010 | 22:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 19 Juni , 2010 Tack!!!! Tipsen/lösningarna är guld värda! Jag fattar! Bara en sista liten fråga... Slangen från impellern som går/skall gå till värmeväxlaren. Är det rätt att den skall gå via vakumventilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 19 Juni , 2010 Är det här facit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 19 Juni , 2010 => lmgb, Jag tog faktiskt en bild på den T-kopplingen oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2010 Ja på frågan om vacumventil. Är lite okoncentrerad efter vin o öl Men tycker din bild ser bra ut nu. Hoppas du uppfattade vilken slang som ska vara pluggad. Med vänlig hälsning från en något upprymd Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2010 Kollade en gång till. Elpumpen ska kopplas till den sidan på T-röret under limpan som inte är pluggad. Samma trevliga Kalle son nyss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 19 Juni , 2010 Som jag kommer ihåg det så hade jag ingen ventil alls mellan sjövattenpump och värmeväxlare. Vad menar du med vacumventil? Var/hur är vacum inkopplat? På min Henånsnipa var sjövattensidan in kopplat: Bordgenomföring -> backslag -> pump -> värmeväxlare. // Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2010 Frågeställarens bår är ju en segelbåt, motorn är monterad lågt kanske tillockmed under vattenlingen, Vakumventilen säkerställer att inte motorn fylls med vatten efter motorstopp. En funktion som inte behövs om motorn är monterad högre i förhållande till vattenlingen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 19 Juni , 2010 Okidoki. Man lär sig varje dag //Magnus - Tyvärr helt utan resurser att bli upprymd, men skål och väl bekomme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 22 Juni , 2010 Nu har jag kopplat enligt det ritade schemat. En framgång är att sötvattnet nu stannar kvar i systemet. En motgång är att motorn blev varm som tusan!!!! och det snabbt! Sötvattenpumpen låter som ett sämre tröskverk..... undrar om den havererat? Någon som vet var man får tag i en ny sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Juni , 2010 Här har du cirkulationspump: http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?sok=&id=2525&kid=213&q=1&s=&o=0&l=20&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.htmlhttp://www.seasea.se/Vatten/Pumpar/Pumpar_Övrigt/CIRK_PUMP_CM10P7-12V_16MM__2'> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 23 Juni , 2010 Om det kan hjälpa så finns beskrivning hur man kopplar in Martecs växlare här. http://www.martec.se/html/md3-17.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Juni , 2010 Hej igen. Kolla så att pumpen går åt rätt håll= suger in vattnet i botten. Skulle tro att den är ganska igenrostad efter så lång tid utan att ha varit igång. Om /när du byter pump montera den vertikalt då och ganska lågt. Bli inte förskräckt om tempmätaren är nära det röda fältet, din tempgivare/ mätare kan vara för sjövattenkyld motor, och det gröna fältet representerar en temp på 60/65 grader, och nu kanske du har en termostat på kanske 80/85 grader. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser