sy_Amiga 1 Postad 7 Juni , 2010 Jag undrar om någon vet om det finns någon bra bok skriven om Östersjöns resmål och hamnar? Speciellt är jag intresserad av Estland och Lettland. Finns det annars några böcker motsvarande Arholma - Landsort etc. fast för Estland / Lettland? Jag vet att det finns kortare beskrivningar i boken Långfärd till sjös och mycket bra beskrivningar på ELLENnet.com, men jag vill helst ha något i bokform. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Juni , 2010 Det är dåligt med det. Det finns något som jag tror det är Imrays har gett ut som heter Baltic Cruising Pilot eller något liknande. Men den är rätt översiktlig och täcker bara de större hamnarna/städerna. Inte värd några pengar. Och jag har sett tyska båtar segla med något som ser ut som hamnbeskrivning i lösblads-pärmsystem. Sannolikt någon klubbprodukt som är svår att få tag på. SXK har också viss info, men jag vet inte kvaliteteten på det. Ellennet är tvelöst den bästa källan för info -kanske några timmar vid en skrivare och en bunt plastfickor? Annars tycker jag att behovet att beskrivningar inte är så stort där borta - jag har seglat där dussintals gånger. Det finns ju inga naturhamnar utan man tvingas ligga i byggda hamnar eller möjligen på svaj någon gång i Estland om vädret är stabilt. Det är ju så förbenat långgrunt och oskyddat. Och Lettland har ju bara ett halvdussin hamnar och möjligen ett par tänkbara alternativ i flodmynningarna Lielupe och Daugava. Estland har fler, men sist jag var där kunde man få ett gratishäfte med beskrivningar över gästhamnar som räcker gott ihop med sjökort. Litauen har bara en havshamn, Klaipeda. Sedan kan man ge sig in i Kuriska havet där det finns fler möjligheter, men där är våldsamt grunt. Men det går med en båt < 2m djupgående. Vill du ha tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy_Amiga 1 Postad 9 Juni , 2010 Ja, gärna fler tips! Den prel. planen är att gå norr om och sedan innanför Dagö och Ösel ner i rigabukten, besök på Runö, sedan Riga. Hem via Fårösund. Vad tror du tidsplaneringen bör vara för en sådan tripp? Båten är en IF dvs den sticker inte mer än ca 1,2- 1,3 m. Är det något mer som är bra och tänka på? Den längsta seglingen hittils har varit till Åland från Stockholms skärgård, men Ålands skärgård påminner ju mycket om andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy_Amiga 1 Postad 9 Juni , 2010 Var ligger förresten Kuriska Havet? Är det havet utanför Litauen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser