Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
emil_wester

VARNING FÖR BEDRÄGERI/NIGERIABREV

Rekommendera Poster

Vill bara varna om ni får mail från en Carlos Montes som vill köpa din båt. Det är ett bedrägeriförsök. Såhär skriver han:

Mail 1:

kan du talar engelska?
Jag talar inte svenska.
låt mig veta det nuvarande skick boat, skicka mig fotos och pris i euro.
Greetings from london ,England
Carlos Alberto Montes

Mitt Svar 1:

More images are attached.
Engine from 2000, hull from 1980.
Good condition for a 30 year old boat 8.gif Some touch-ups are needed in the cabin.
Engine stern drive is in very good condition, always serviced acc. to schedule.
Hood is in OK condition, worn but impenetrable.
Gasoline V6, Fuel consumption around 1.5L/NM
Fresh water tank, toilet, gas stove, gas/12v fridge box,
Price: 17500 euro

Mail 2

I am ok with the price of buying the boat for 17 500 euros but i do want you to know that my client in sweden who travelled to the USA, owes me 25 000 euros and he as agreed to send a postvaxel(handelsbanken) to you.I would need your full name , contact address and mobile number so that the  postvaxel can be sent to you , you would then have the  postvaxel cashed,collect your money and send the rest to my shipping agent so that he would be at your location for the pick up and shipment of item
send me your details so that payment can be sent to you ok.

Alla försök där du ska få mer pengar än du begär är bedrägeriförsök!

Hoppas detta hjälper någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör dom bedrägeriet?

Skickar en postväxel till mig på 25K, jag hämtar ut den kontant. Hur gör dom för att snärja åt sig pengarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nja...dom skickar postväxeln till dig å sen så ringer dom dig och ber dig skicka ca hälften av det till beiktningsmannen som behöver pengarna till flygbilljett.......

Jag spann vidare på det å det kom en chek till slut via posten.den var ju såklart falsk...

sen så ringde en herre samma dag och sa att jag måste ta 1000 euro av dessa pengar å skicka dom via western union ASAP! ??? då frågade jag honom varför han inte skickade pengarna från första början på detta sett? men det unvek han hela tiden att svara på.....

Så en sammanfattning:

telenummret han ringde ifrån var Kenya,

brevet som innehöll cheken var stämplad i Madrid

Cheken kom från en bank i Skottland

Namnet och kontot på cheken tillhörde en man i Tyskland....

Man undrar om verkligen människor går på sånt här....

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teori

Sedan så får du ingen postväxel och undrar var pengarna är dagen då du ska lämna över båten.

Lätt besviken då du planerat en riktigt bra affär och tankarna är redan på den båt du ska köpa för pengarna.

Då får du förslaget om att få pengarna överförda till ditt konto och så fort du kollat att transaktionen är överförd godkänner du köpet och skriver på avtalet och lämnar din båt.

Direkt då backar den engelska banken transaktionen (vilket är möjligt för engelska banker) och du är utan pengar.

Lurad.

Flera sålda bilar på detta sätt med just england som samverkande funktion.

Ett annat sätt att bli blåst på är att låna ut sin båt för provkörning och de smiter med båten.

Du står då kvar i hamnen utan båt. Givetvis polisanmäler du det hela.

Kontaktar sedan försäkringsbolaget för att få ut pengar för en stulen båt, men då får du svaret att du lånat ut båten och då gäller inte försäkringen.

Bilen de kom med är troligen stulen och polisen kommer säkert inte göra så mycket åt din lånade båt.

Lurad

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch!

Ge mig checken så löser jag in den och sticker till maldiverna :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postväxlarna funkar oftast att lösa in, du får pengarna på ditt konto men alla banken har en klaosul när det gäller utländska banker, om checken/postväxeln kommer tillbaka utan täckning efter X bankdagar så har banken rätt att direkt dra tillbaka pengarna från ditt konto, och om du då har betalat en mellanskillnad till köparen så kommer banken sakna en del och kräva dig på den biten.

Sen sitter du i skiten med din bank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan int förstå att folk går på sånthär fortfarande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick detta av en FRANK WHITE

Men med honom blir det ingen affär

I am ok with the price of buying the boat for 15,000 SEK  but i do want you to know that my client in sweden who travelled to the USA, owes me 35,000 SEK and he as agreed to send a postvaxel(swedbank) to you.I would need your full name , contact address and mobile number so that the  postvaxel can be sent to you , you would then have the  postvaxel cashed,collect your money and send the rest to my shipping agent so that he would be at your location for INSPECTION then pick up and shipment of boat to Germany,
send me your details so that payment can be sent to you ok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...