Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
gockemannen

Kylskåp...

Rekommendera Poster

Denna fantastiska manick...nu har nog mitt engel-skåp gjort sitt då det visserligen tuffar på men ej levererar någon kyla, så min fråga är:

1, Är det värt att laga ett, säkert, 30 år gammalt skåp?

2, Är det mer ekonomiskt att handla sig ett beggat skåp på blocket för c:a 2000:- eller slå på stort och köpa ett nytt av exempelvis någon av de större tillbehörsaffärerna för 4.800:- eller är det värt att gå upp i pris på det nya skåpet?

Mvh GockeMannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. 30 år?..mja då är det nog pensionsdags skulle jag säga.

2. Nytt är ju nytt, med ett års garanti etc. På Blocket får man ju noga kolla vad det är man köper. Så svar: beror på :-)  Själv gillar jag nyare grejor som fungerar så man får använda sin tid på båtanvändade i st f meckande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, det lutar helt klart mot ett nytt.

Frågan är vilket? Det från Erlandsson eller det från seasea? Själv tycker jag seasea´ s är snyggare!

//GockeMannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Engelskåp har ju en swingkompressor och är inte bland de strömsnålaste.
Nyare aggregat med Danfoss eller motsvarande kompressor är betydligt strömsnålare.

Möjligheten finns ju alltid att behålla det gamla skåpet men byta aggregatet, kanske tom behålla evaporatorn. Då slipper du ju bygga om båten om skåpet är inbyggt. Men å andra sidan har ditt gamla Engelskåp inte världens tjockaste isolering och är kanske lite otätt i dörren och så.

Blocket - nej. Det finns en anleding till att någon bytte ut grejorna. Och även om allt är i bra skick kan man kan ge sig katten på att när allt är ihopkopplat och klart behövs det fyllas kylmedel - dyrt.

Passa dig för aggregat som inte har kompressor - de drar extremt mycket ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Engelskåp med swingkompressor som går både på 12 och 230 volt, i min motorseglare. Trodde först att det var ett absortionskylskåp, men efter en del resonerande på Sailguide kom vi fram till att det var ett komressorskåp-

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=6761&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ABSORTIONSSKÃ…P

Jag mätte på skåpet under min seglats i fjol sommar och skre som slutkläm i tråden så här;

Strax före jag stack ut och seglade hittade jag min gamla Fluke 87 (universalinstrument) som jag har saknat i flera år.

Fluken har den funktionen att man kan mäta Min-, Medel- och Max-värde. Jag kopplade in den och mätte strömmen under ett dygn. Temeraturen i ruffen låg mellan 15 och 22 grader under mätperioden. Får väl göra en ny mätning nästa sommar när det blir så där outhärdligt varmt - men då är jag ofta ändå inte ute och seglar. Kunde förstås göra om mätningen med värmaren på max. Men det får i så fall bli när jag kommer hem. Jag tål inte värme - speciellt inte när jag skall sova.

Kylskåpet går på 230 volt när landströmen är inkopplad. Jag ställer då kylskåpet på Min temeratur (5). Det går ner till ett par plussgrader. När jag kör på 12 Volt ställer jag det på så lite kyla som möjligt (1). Temperaturen blir då plus 10 grader. Det var så jag hade det under mätningen. Körde mätningen under 24 timmar.

När kylskåpet startade när batteriet var fulladdat drog det 5,5 A för att efter en liten stund sjunka till 4,5 A.

Medeltalet under mätperioden var 1,18 A och det blir ju 28,32 Ah under 24 timmar. Det är ju ungefär dubbelt så mycket ström som ett motsvarande nytt kylskåp som bara går på 12 Volt drar.

När mitt Egelskåp lägger av, eller kanske ännu tidigare kommer jag att byta ut det till ett vanligt kompssorskåp. Har börjat fundera, men har inte kommit fram till nåt ännu. Men Egeln får gå - åtminstone en sommar till.

Köper absolut ett nytt skåp, men det blir i samband med nån mässa med mässrabatt eller julrea.

Är lite sugen på skåpet som poppar upp i reklamen från Thermoprodukter till höger här på MG. Hade tidigare i en annan segelbåt en mindre modell som fungerade utmärkt och som fick plats utan någon ombyggnad.

tommy

Senast ändrad av toaen | 07 juni 2010 | 20:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...