Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Riwallen

AQ 271 eller VP 41p 200 hk Diesel

Rekommendera Poster

Tjaba håller på att kolla efter en Nimbus 28 och det finns 2 motoralternativ just nu en V8 bensin AQ 271 och en VP 41p 200 hk Diesel.

Vill veta lite för och nackdelar diesel känns väl mer aktuellt egentligen men hur stor skillnad är det på förbrukning på bensin och diesel? Dieselbåtar är ju generellt dyrare än bensin.

 

Snälla ge mig mer tips och ideèr om motoralternativ.

 

Mvh Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle utan tvekan köpa en med diesel, bortsett från att förbrukningen är lägre på dieseln så har du

garanterat en mer lättsåld båt den dag du vill byta/sälja och ev. prisskillnad har du nog igen då.

Det finns nog inte många som väljer bort dieseln om man är intresserad av just den båtmodellen däremot så finns det köpare som direkt sållar bort bensinare.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men prisskilnaden kan ju vara upp till hundratusen emellan en bensin och diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DIESEL! Dyr som %&/ så klart men tryggheten att motorn går när den går är värd mycket! Pengarna får du ju igen vid ev försäljning. Visst är dieseln billigare att köra med! Något annat påstående är felaktigt. Den har helt enkelt högre verkningsgrad.

Sen brukar ju en diesel gå perfekt. Inga tjuvstopp, inget bluddrande för felinställd tändning/bränsle. Inget tjurande vid start. Flampunkt på 60 grader gör att du slipper brandrisken i många fall. Kall diesel går inte att lunta upp helt enkelt.

Gissa om jag är dieselförespråkare..? Har åkt både och i mina dar och valet för mig är självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog stämma, men personligen så tycker jag att själva investeringen är lättare att ta än den- som jag tycker- retfulla kostnaden för bränsle till en törstig bensinare som kanske gör att man drar sig för att köra för mycket och långt med båten.

Kan tillägga att jag haft både bensinmotorer och dieseldito.

På små lätta båtar är det nog lättare att acceptera bensinmotorer mem på en Nimbus 28 som väger

kanske 3-3,5 ton så tycker jag valet är lätt.

Men som sagt detta är mina högst personliga åsikter.

 

Roger

Edit: kom visst ett inlägg emellan med ytterligare argument för dieseln



Senast ändrad av PCP-Roger | 07 juni 2010 | 16:15



Senast ändrad av PCP-Roger | 07 juni 2010 | 16:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Båda motor alternativen har endel år på nacken.Skicket på motorerna hur är det? Är 271:an sjö/sötvattenkyld tex. Är turbon på 41:an bytt (finns en utbytes som tydligen laddar tidigare)Jag hade en 271 i förra båten o kompisen en 41:a i liknande båt om min drog 1.3 så drog hans 0.8 l/nmil så en viss skillnad är det.Jag har även noterat att vissa mackar bara har diesel,kolla upp hur det är där du tänker ha båten.  

Är numera själv dieselfreak (kad44) trots risk för diesel baggar o dyr i inköp dyrare delar mm men väl skött så lär man väl få igen pengarna den dan man vill sälja.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok känns som jag är på rätt spår frugan är övertygad dieselfreak så jag får väl lyssna på henna och er men ge mig mera info så jag blir ännu mera övertygad Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara insämma med din kloka fru. Välj diesel för att långt förhållande med henne och nya båten. Den gamla bensinaren é ju troligtvis redan på sista versen...

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AD41P tillverkades mellan 1994 och 1997 och 271-an i senaste modell, dvs C tillverkades 1986 - 1989.

Är det mellan dessa motorer valet står så handlar det vad jag ser inte bara om diesel/bensin utan också om en nyare (utbytt?) diesel jfrt med en gammal bensinare.

För min del skulle det behöva vara en STOOR prisskillnad innan jag valde bensinaren!

Men som sagts ovan, även diesel har en del inneboende problem, tex avlagringar/gegga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, köpte en NImbus 28 DC i början på min semester (2011) med en bensinare AQ271.

Visst tittade jag efter en diesel, men de kostar ca 70-100 tusen mer vilket inte är försvarbart för min del. Hittils denna säsong har jag kört slut på ca 300 liter bensin dvs ca 5000 kr. Och måste säga att tittar man på totalekonomin så är det svårt att räkna hem en diesel.

enlightenedSätt in de 70 000 kr som du sparar på ett bensinkort istället smiley

Jag tittade även på utrustning för övrigt i båten. Några krav som jag hade var färskvattenkylning, bogpropeller, ankarspel (bak), nytt kapell utedynor (kostar ca 50 000 kr att köpa nytt).

Visst kan man få  problem med en bensinare, men det kan man med en diesel oxå. Min motor går som en klocka och inte ett dugg orolig. Servicedelar är oxå relativt billigt till dessa motorer.

Så mitt tips är att inte enbart stirra sig blind på motortyp så länge den fungerar som den ska. Det finns andra parametrar som styr val av båt, det är min åsikt (lite partisk kanske wink).

yesFör övrigt tycker jag båttypen är perfekt för vår familj med 2 barn. Barnen älskar midkabinen och frugan älskar u-soffan i aktern som kan bäddas ner till solbädd  ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor risk att TS redan gjort sitt val då tråden är över ett år gammalwink

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...