Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
trimaran74

Kvalite´ på biltemas prylar?

Rekommendera Poster

BT:s kan absolut inte vara bäst..! Förvånad

Tror defenitivt att det är som i däckbranchen där däcktillverkarna låter testare testa specialtillverkade förstärkta däck och får därigenom bättre betyg mot vad de skulle fått annars. Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet handlar det om en zinkbit. Hur svårt kan det vara. Det intressanta är påslagen samt alla hjärnspöken. Jag sökte tidigare och någon, för ett tag sedan, hade skrivit att han hört att BT's anoder innehåller mindre än 1% zink. Vad får man sånt ifrån??? Nu är det testat och slutdebaterat om anoder från BT, eller...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag köpte en pentrypump på BT. Skruvade fast den och trampade på pedalen innan jag anslöt slangarna. Satt fast, erinrade mig den här tråden och tänkte fan oxå att man skulle gå på det här!

Lämnade tillbaka skräpet, BT:kundtjänsten tyckte inte heller att den funkade. Köpte en på Erlandssons i stället. Den såg exakt likadan ut hade tillverkarens logga. Samma röda plastpluppar över anslutningarna.

Skruvade fast och trampade, rörde sig obetydligt mer än BT:s. Fan oxå igen! Tog bort plastplupparna och den funkade. Det hade nog BT:s oxå gjort!

Vad lärde man sig av detta? Förutom att man inte tänker längre än näsan räcker. Jo att allt inte är så svart eller vitt som det verkar vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med Biltemas impeller för tredje året (eller var det fjärde?) i rad, SAMMA impeller alltså.... Likaså med bälgarna, har tagit ur impellern varje år och kontrollerat, inga nämnvärda förslitningar, inga tendenser till sprickor = goood!Skrattande

Bälgarna är inte avtagna men väl inspekterade och de är lika mjuka o goa som när de var nya. Till saken hör att de levererades i en kartong som var EXAKT likadan som VP, förutom att det då inte stod ngt alls på kartongen...samma leverantör?

Känner mig mkt nöjd med detta eftersom de flesta marinhandlare har en tendens till lägga på hutlöst på allt det står marin på.

Ett tips: När ni tvättar båten på hösten och vill bli av med de tråkiga gråa rinningar och beiga färgningar i gelcoaten, använd Biltemas fälgspray! Innehåller precis lagom mkt oxalsyra, låt sprayen verka i 5-10min, tvätta av med svamp - kliniskt rent Skrattande Till skillnad mot diverse fabrikat avsedda för just denna tvätt kostar en literflaska typ 20 kr på Biltema - Cheap can be good!

Senast ändrad av Matanza | 10 juli 2010 | 14:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vantskruvarna har jag inte så stor erfarenhet av då de jag har funkar och jag inte behövt byta.

Däremot har min far och sedan jag kört med biltemas impellrar. De har funkat bra. Däremot har vi alltid bytt till en ny varje vår. Har också alltid använt deras offeranoder.

Angående deras oljor... Har hört många som pratar mycket skit om just biltemas oljor och själva istället använder statoils billigare serie som de anser är mycket bra. Detta gör att jag skrattar. För biltema köper in sin olja från just statoil och statoils billiga serie och biltemas olja tappas på samma lina här i Nynäshamn. Har vart där på jobb för några år sedan och sett det med egna ögon. Priset blir ju billigt pga mängden olja biltema köper. Brukar rulla ut tre fyra lastbilar med släp åt gången när de hämtar sina leveranser.

Batterierna biltema säljer är det Global som tillverkar. Med andra ord. Sköter du batteriet som man ska sköta det. Inte låter det laddas ur för mycket. Förvarar det på rätt sätt etc så kommer det hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de fall Biltema köper produkter från någon tillverkare som har erkänt goda kvalitetegenskaper så kan det vara så att det är precis samma produkt men med ett annat namn på och en annan förpackning.

Men

Det kan även vara så att det är helt olika prestanda och kvalitet på produkten som Biltema får köpa.

Detta brukar Biltema och tillverkaren hålla tyst om.

Exempelvis en så enkel sak som en gjuten plast eller gummidetalj så kan det vara samma gjutform men olika kvalite på materialet.

Olja så kan det saknas någon liten dyr tillsats som bara blandas med för orginalprodukten.

Men som jag beskrev först så kan det vara precis samma produkt med samma kvalitet. (vet då jag känner till en produktserie som Biltema säljer och det är precis samma som orginalet, endast förpackning skiljer)

Du kan alltså göra ett klipp eller bli båst om du tror att det är samma.

Svårt att förstå?

::Harry:: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kännedom så är - precis som det står i artikeln - anoderna inhandlade i butik och/eller på postorder precis som om vilken Svensson som helst hade köpt dem.

Artikeln visar också att Biltemas anoder sannolikt tillverkade på samma ställe som två andra fabrikar - de är i princip identiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt BT-impellrar ett antal år. Tar ur den på hösten och kollar tendenser till sprickor. Om den är hel sätter jag i den igen på våren. Brukar hålla 3-4-5 år, det gjorde originalet också.

Köpte deras dyraste borrar, funkar kanon, även i rostfritt. Har köpt två borrmaskiner, rena skräpet, duger knappt för engångsbruk. En skruvdragare däremot funkar riktigt bra, inne på tredje året.

Har deras danforthkopia, mycket nöjd efter att jag vässat spetsarna med vinkelslipen. Tyvärr verkar dom ha slutat med den så jag är noga med var jag slänger i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHA! skulle man äga en HB-46a så är nog det sista problemet man har om man ska köpa sina skruvar på biltema för 150:- eller nån annan stans för 300:-.. men som man säger många bäckar små

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller också är det just för att man spenderat alla pengar på en dyr båt som man inte har pengar över att gödsla med längre....Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men man skulle inte spendera 2-3 milj på en båt om man sedan inte har råd att köpa skruv för 300kr ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns folk till allt. Se bara på Lyxfällan....Guld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det dags igen...

Köpte häromdagen en bensinslang på Biltema, med handpump. 70 spänn. Billigt och bra. Skulle ha en extraslang till att serva utombordaren på land. Hur mycket fel kan det vara på en slang liksom??.. Jodå, rätt gissat! Fanskapet läckte. Läcka vid infästningen slang/pump. Dålig svets eller nåt. Snacka om noll kvalitetskontroll och noll kvalitet.

70 spänn är rätt dyrt för en 100% värdelös produkt, och tror ni jag sparade kvittot?...

Senast ändrad av Linmajon | 27 juli 2010 | 21:43

Senast ändrad av Linmajon | 27 juli 2010 | 21:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofantligt skiftande kvalitet. Bland det bästa jag köpt var ett block för tre år sedan. Detta har jag använt varje år för förtöjning av en liten eka vi har (så att man kan justera akterförtöjningen från bryggan). Detta stackars block har legat under vatten, saltvatten, fyra/fem månader varje år. Jag har inte gjort något med det; inte ens sköljt av det i sötvatten. Detta ser bannemej fortfarande nytt ut - och fungerar dito!

Sen har man ju åkt på pumpar också (lite göteborgshumor); som till exempel deras bränsleslang/pump som de sålde för 1-2 år sedan. Denna är dock borttagen från sortimentet sedan förra året (jag prenumererade nästintill på dessa tills dess att de bytte).

Vad gäller just vantskruvar, så hade faktiskt min förra båt två stycken av modell Biltema. De tidigare ägarna hade inte köpt dem, så de var säkerligen 5-6 år gamla när jag mastade på sista gången - då fanns det inga som helst tecken på rost eller andra knepigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slang/pumpen säljs just i detta nu.

http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=25-7003

Köpte bl.a. några tampar som fungerat fint samt en hopfällbar cykel som är helt OK efter ett halvår(!). Givetvis har den stått varmt inomhus nästan hela tiden. Har inte vågat utsatt den för väta ännu.

Jag är helt säker att Biltemas inköpare har noll-koll på kvalite'n och litar blint på kinesiska distributörer. Allt är bra, typ. Kunderna får vara produkttestare och de som klagar får ev. pengarna tillbaka och varan tas ur sortimentet. Ett vinnande koncept, bevisligen. Det går ju 'ganska' bra för Biltema. Huvudägaren(Sten-Åke) är kanske en av nordens rikaste män just nu.

Ur affärsvärden 2005-08-02:

Handelskedjan och Clas Ohlson-konkurrenten Biltema fortsätter att växa och pengarna rinner in. Grundaren och ägaren Sten-Åke Lindholm plockar nu hem en rekordutdelning till sitt holländska ägarbolag: en halv miljard kronor.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article268130.ece

.

Senast ändrad av Linmajon | 28 juli 2010 | 19:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever det som att kvaliteten är väldigt ojämn på Biltemas saker. Har blivit väldigt besviken på många av deras prylar men samtidigt positivt överraskad på en del jag köpt. Silvertejp och aceton t.ex. funkar bra att köpaFlört  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, deras nya gråa slang/pump är mycket bättre än den som utgick förra året. Den jag skrev om var svart.

Jag hoppas att din formulering - kring att produkten fortfarande finns i sortimentet - helt enkelt bara blev lite rolig, och att du inte egentligen är en sån besserwisser att du förutsatte att du hittat exakt den slang/pump som jag skrev hade utgått! ... Speciellt inte när deras slang/pumpbyte följde exakt den processbeskrivning som det du nämnde i ditt tredje stycke.Flört

Just det, jag har deras tampar till ekan också. Funkat kanon i tre år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, den vita tejpen jag köpt är inge vidare bra, och deras post-it lappar funkade inte alls. Limmet kladdade av sig. Patentet på Post-it gäller just det unika limmet men det hade kineserna inte begripit.

Tejper, lim och liknande är ganska avancerade produkter. Jag brukar vara försiktig med Biltema där. Aceton, Thinner, rödsprit och gasol däremot har funkat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, jag köpte slang/pumpen för fem dagar sedan och provade den igår. Den läckte... Slang/pumpar är inte Biltemas starka sida tydligen.

Senast ändrad av Linmajon | 28 juli 2010 | 21:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köte biltemas båt trailer för ca 300 kr var lite små fel på den som fick justeras men nu är den kanon Men ny a 13 tums hjul och för längd bom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt är: man får vad man betalar för. Varje mans uppdrag ifrån det han föds tills han dör är att försöka ha ihjäl den mytenFlört. Varje gång han lyckas, sjunger han billighetsalternativens lov och varje gång han misslyckas, klagar han på att asiaterna har minsann inte lyckats fullt ut.

För egen del brukar jag alltid göra en marknadsundersökning, som består i att jag läser allt som jag kan hitta om produkten/metoden, samt frågar andra som köpt/provat produkten/metoden. Utifrån detta sammanställer jag en plus- och en minussida. När detta är gjort bedömer jag mitt eget behov och hur viktig kvaliteten är. Det kan exempelvis vara en frågeställning som följande, jag skall köpa en klocka, skall jag välja en mekanisk, eller en elektronisk? Finns det, i den miljön jag skall använda klockan, tillgång till: batterier, service/underhåll, klimatvariationer o s v. Jag betar av listan som jag ställt upp och sedan köper jag det som bäst passar mina behov. Det handlar för mig om rätt kvalitet och inte bästa kvalitet. 

När det gäller märkesvaror, får man alltid betala en slant för logotypen. Vem minns inte när den fula ankungen blev en svan, med det menar jag följande: för trettio år sedan kunde man i Hobbyförlagets katalog köpa billigt asiatiskt skit typ Goldstar. Goldstar var ett Koreanskt företag som insåg att man måste ändra sin marknadsföring, från Hobbyförlagskatalogen till finrumsstatus. Alltså ändrades namnet till LG, (Lucky Goldstar heter det utskrivet), och marknadsföringen till att handla om en kvalitetsprodukt med egen katalog och rekorderliga återförsäljare.

Kan tänka mig att många produkter produceras med och utan logotype i liner vid sidan om varandra. Det finns nog också andrasorteringsvarianten, där andrasorteringen lämnar fabriken utan märkning. Jag kan hålla med om att produkter som handlar om säkerhet skall man vara extra noga med. Då menar jag inte att det skall vara rätt logotype, utan att det finns certifikat som garanterar maxlaster o s v.

Detta har varit min modell ända sedan barnsben, och det har visat sig att varenda gång jag gjort avsteg från denna metod, så har det inte blivit så bra.

Senast ändrad av sorken88 | 02 augusti 2010 | 09:27

Senast ändrad av sorken88 | 02 augusti 2010 | 09:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis min modell!

Dessutom lägger jag in en riskbedömning och väger produktens kvalitet mot funktion. Vågar jag riska kvaliten? Till en skinande ny motor kanske jag inte köper biltemaolja oavsett allt. Säkerhetslinan till västen kanske jag inte köper på Biltema etc.

Jag blir sällan besviken och saker&ting krånglar nästan aldrig för mig, men det kanske är en annan historia??...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast just oljan är faktiskt samma som Statoil:s. De är ju dyrast på bränsle oxå, det måste innebära att deras bränsle är bättre? och oljorna?

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så.

Mercury och Mariner motorer är precis samma sak, tillverkas på samma fabrik. Nästan

Skillnande är.

De motorer som startar på första fösöket då de testas efter montering får en Mercury kåpa och dekaler på sig.

De trögstartade får en Mariner kåpa.

::H::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säker är det så och efter testet demonterar de motorerna för att kunna måla dem i rätt färg. Väldigt rationellt Förvånad  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var att tappert försök till lite brygghumor.

Annars är det inget större problem.

Volvo pentas motorer målades tidigare efter provkörning så det är inte så svårt att byta färg om man så skulle önska.

Mercury och Mariner är säkert liknande som kylskåp från Electrolux där flera olika fabrikat tillverkas på samma fabrik och samma monteringslina.

Dock är det inte alltid samma kvalitet/prestanda på delarna även om de ser relatvit lika ut. På en frys eller kylskåp kan man ha olika kompressorer och då blir det skillnad. Ofta vill man ha samma prylar i för att få större volymer och färre varianter på delar då man tillverkar men ibland kan kostnaderna motivera att man har olika delar med olika prestanda.

Samma med andra delar som tillverkas på samma fabrik och samma monteringlina. Olja har diskuterats och vad är det som säger att den är precis samma för att den kommer från samma tillverkningsställe? Kan vara så men är ingen garanti.

Finns många som tillverkar kvalitetsprodukter och även levererar till lågpriskedjor men då är även kravet att det ska skilja lite på produkten för att gå med på ett lägre pris.

Plast och gummidetaljer. Kan vara samma pressverktyg men man kör kanske med billigare (sämre) plastmaterial då det ska gå till lågrpiskedjor.

Ibland kan det vara exakt samma produkt och endast förpackningen skiljer eller någon logga som plockats bort från gjutverktyget.

Och ibland är det rena rama skiten som förpackat på snyggt sätt.

Kommer man från tillverkning som håller på med sådant så vet man hur det fungerar.

Inte så svårt att förstå?

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 11 augusti 2010 | 06:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt är det fler produkter som inte är från Biltema som har gått sönder än produkter som är från Biltema. Det måste ju betyda att Biltema har bra kvalitet.

Skämt och sido så är det väldigt dyrt att ta bort något i en produktionsprocess. Det är extremt dyrt att ta bort något i en processindustri. Om biltemas oljor var annorlunda skulle de vara dubbelt så dyra som konkurrenterna. Men man får det varumärke man betalar för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste alltid kolla kvalitén själv så gått det går. Detta gäller oavsett pris eller om man handlar på biltema eller på en marinshop. En anledning att inte handla på Biltema kan ju vara att dom har sämre produktkännedom och därför inte kan ge dig behövlig fakta för att bedömma kvalitén.

Det kostar som sagt rätt mycket att ställa om en produktionslinje, så många gånger lönar det sig att sälja samma grej fast till ett lägre pris. Jag jobbade för länge sedan i grafiska branschen för en av de större leverantörerna av bl.a. screentrycksfärg. Dom hade en kvalitetsfärg som hade bra vidhäftning på de flesta underlag och lång livslängd. Den var p.g.a. detta rätt så dyr men sålde bra till de applikationer där den behövdes. Största konkurrenten som inriktade sig på en annan sektor där inte samma kvalitet krävdes hade en färg som var betydligt billigare. Vårt företag ville in även på den sektorn men hade svårt att motivera priset då färgen hade högre kvalitet än vad som krävdes.

Detta löste man inte genom att börja tillverka en ny färg med lägre kvalitet utan genom att sätta en annan etikett på den befintliga färgen som skulle säljas till den nya sektorn och sälja den till  ett billigare pris. Detta blev billigare än att börja tillverka en ny produktserie. Naturligtvis var detta en väl bevarad hemlighet, så dom som behövde hög kvalitet köpte fortfarande färgen till det högre priset.

Oseriöst?? Njae, dom som köpte till det högre priset fick ju den kvalitet dom betalade för. Dom som köpte till det lägre priset, fick bättre kvalitet än vad dom betalade för.

Därmed inte sagt att allt på Biltema har hög kvalitet, men en del av grejorna har nog bättre kvalitet än vad man betalar för. Det svåra är ju bara att bedömma vilka grejor det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...