trimaran74 0 Postad 7 Juni , 2010 Funderar på kvalitén på biltemas prylar. Vantskruv t.ex. På en båttillbehörsaffär får man ge 300:- ( lite till) för en skruv, medan biltema vill ha 150:-. Det är ju en ganska viktig detalj så hållfastheten måste ju vara ok. Schacklar lika så. Man vill ju inte att sakerna går sönder så att man får masten i huvet eller nåt. Vad tror ni? Kan ju inte finnas så jättemånga tillverkare av sånt. Är det bara inköpskvantiteten det hänger på? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 7 Juni , 2010 Vissa saker är riktigt bra, som tex deras fendrar men andra prylar är mindre bra. Skulle tex inte rekommendera deras vantskruvar då dom inte håller måttet om du vill använda dom på en rigg. Har en bekant som provade deras vantskruvar och han höll på att få rigghaveri. Materialet i vantskruven klarade helt enkelt inte belastningen när man seglade. Själv är jag heller inte nöjd med deras sk rostfria skruv. Jag brukar säga att det finns tre kategorier rostfritt (rostfritt, rostfri syrafast samt rostfri biltema). Men som sagt, vissa produkter är riktigt bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 289 Postad 7 Juni , 2010 Jag köpte Biltemas vantskruv för 4 år sedan. De höll en säsong och var sedan nypta så de inte gick att skruva längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Juni , 2010 Knapen på bilden köpte jag på Biltema - den skulle ju bara hålla ankaret på plats. Jag seglade till Medelhavet och tillbaks och efter 3 år såg den ut såhär. Förutom gravrosten gick den tvärt av när jag råkade kliva på den. Jag köper gärna oljor, vätskor, fendrar och mycket annat på Biltema. Men inte sådant som båtens eller min säkerhet hänger på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Juni , 2010 Bultarna ser fina ut! Var det också Biltema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 7 Juni , 2010 Samma som nån ovan här: Inget som har med säkerhet eller mast att göra. Övrigt som fendrar och deras fastsättningar samt oljor (Pentan SKA ha mineralolja!) LED-ljusen och eldetaljer köps här också. Jag är eltekniker till yrket och har inget speciellt att invända med tanke på vad man får för priset! Ska jag ha bättre grejor går jag till... Clas Ohlson! Jojomen! Aldrig varit problem där med deras dito båtdetaljer (i den mån de finns). Clas elverktygsserie Co-Tech ger jag mycket högt betyg! Haft grejorna i åratal! Skruvdragaren har byggt altan, garage och diverse andra grejor! Fungerar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 7 Juni , 2010 Ska köpa två stycken 100Ah batterier där nu i helgen hade jag planerat och vad jag lyckats läst mig till i detta forum och på internet är att man ska ta med en multimeter och se att batteriet är fulladdat i affären så man inte får ett dåligt exemplar och då håller det flera år om man sköter det rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 Juni , 2010 Japp, själv är jag chockad! Mitt har hållt i 3 år nu.. och varit under vatten flera gånger, men funkar ändå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Juni , 2010 Jag har en rätt fet bank (460 Ah/24V) med 8 st 115 Ah Biltema SMF-batterier. De är inne på 5-e året nu och verkar fungera bra utan märkbar kapacitetsminskning. Men jag är noga med att inte djupurladda och låta dem stå oladdade länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Juni , 2010 En liten varning så här i midsommartider!!! Biltema stäms för dödlig rödsprit Sverige 18 jun 11:59 Biltema i Sundsvall stäms av sönerna till en man som drack rödsprit han köpt i butiken och sedan dog. I rödspriten, som ska innehålla etanol, fanns av misstag i stället metanol. Detta orsakade mannens död, hävdar sönerna som nu vill ha ett skadestånd på 600.000 kronor av Biltema, skriver Sundsvalls Tidning. Senast ändrad av nikitalord | 18 juni 2010 | 13:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 18 Juni , 2010 Vilka stolpskott! Undras om jag kan stämma Statoil efter att ha druckit deras diesel.. Mycket ska man höra innan öronen faller av.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 18 Juni , 2010 Jag minns detta för några somrar sen när jag körde biltemas rödsprit i köket. Första gången jag körde rödsprit som inte sotade, men det fick som sagt sin förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Juni , 2010 Oops Köper själv Biltemas t-sprit och brukar gärna använd den till rengöringing av olika saker. Med utgångsläget att huden är kroppens största organ och släpper in olika kemikalier. (exempevis sjösjukeplåster, nikotinplåste mm) och man blaskar med t-sprit och får det på kroppen. Om det är ren t-sprit så gör det inget att få in lite i blodomloppet då levern har bra funktion för att ta hand om etanol (precis som sprit i groggen tas hand om). Men med metanol i t-spriten så blir det metanol (i mindre mängder) som går in i kroppen. Inte lika kul. Vet dock inte om vilka mängder det blir men helt onödigt. Inte paniskt rädd för kemikalier men har blivit mer försiktg med åren då man lär mer om effekterna. Kommer byta fabrikat på t-sprit. (avråder från dumma kommentarer då jag dricker whiskey, vin och öl och knappast t-sprit) ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 19 Juni , 2010 Hej. Är det någon som skulle våga sig på deras impellrar för 98:- ? inte jag iallafall, därimot köper jag gärna som tidigare skrivits fendrar, elprylar, båtschampoo mm. Oljan köper jag på Swedol, det kan varmt rekomenderas. Northtorp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Juni , 2010 Jag har använt Biltemas impeller orginalimpeller från motortillverkaren och orginalimpeller från pumptillverkaren, och enligt min bedömning kan jag inte se någon som hellst skillnad i kvalitet eller livslängd. Skulle inte förvåna mig om alla köper sina impellrar från samma fabrik i Kina. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pewi 0 Postad 19 Juni , 2010 Just kvaliteten på impellrarna tror jag inte du behöver oroa dej för. Jag har alltid varit noga med att byta impeller varje vår och alltid använt VP original. Har känt att det varit befogat att byta regelbundet eftersom det varje vår varit minst en vinge som legat avbruten i impellerhuset. Men för ett par år sedan började motorn kyla dåligt under semestern i början av augusti. Orsak: två av vingarna var avbrutna. Då tyckte jag att det var tämligen riskfritt att prova Biltemas impeller, kvaliteten kunde ju knappast bli sämre än VP. Nu kör jag med BT impeller för tredje året och de har varit hela och fina vid det årliga bytet. Fortfarande mjuka och smidiga och hade säkert fungerat ett bra tag till. Andra BT produkter jag köpt och är nöjd med är bl.a. gummijolle, marinbatteri och zinkanoder. Edit: typo Senast ändrad av pewi | 19 juni 2010 | 15:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 20 Juni , 2010 Problemet med Biltema är inte dålig kvalitet, utan att man inte vet vad som är dålig respektive bra kvalitet. Har man tur är det bra kvalitet. Man får således gör någon slags riskbedömning. Vågar jag chansa på att Vantskruvarna från Biltema är av just den bra kvaliteten till min 3-miljoners Hallberg-Rassy 46? Tja, det är något var och en får ta ställning till. Använd det sunda förnuftet så går det oftast bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 22 Juni , 2010 Fendrarna är bra. Köpte Biltemas dubbelverkande pentrypump fär ett par veckor sedan, det blir tyvärr bottenbetyg på den och jag kommer att montera ur den igen. Verkar som om fjädern är för svag så den orkar inte pumpa uppåt av si själv utan man måste peta upp den med ovansidan på foten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 22 Juni , 2010 Jag köpte en grymt bra bensindunk för 3-4 år sen. Alla andra jag haft har locket gått sönder, då jag tydligen skruvar åt locket för hårt. Tyvärr hade de bara den sorten under den sommaren och har återgått till skräpdunkar. Varje år gör jag ett besök för att se om de tagit in den bra dunken, men tyvärr. Verkar bara vara ett tillfälligt parti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 24 Juni , 2010 Jag köpte den till förra säsongen och den har funkat perfekt. Den överlevde t.om. vargavintern. Jag försöker vara noga att stänga ventilen till den när jag lämnar båten dock. Byt - det är nog fel på fjädern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 26 Juni , 2010 Biltama är bra grejer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 28 Juni , 2010 Skulle du besöka Bosses kött & svets AB om du behöver en ny sak till båten ??? Bosse har ju så god korv så han kan säkert allt om impellrar,fendrar,AGM batterier osv...??? Om Feltema, förlåt Biltema skulle starta Båttema så tror jag att man måste höja kvaliteten och skaffa sig ett spetsigare kunnande för folk som söker båtprylar. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malamute 0 Postad 28 Juni , 2010 Jag köpte vit epoxifärg. Tyvärr räknade jag fel, och skulle köpa en burk till. Men det gick inte. Den var slut och de visste inte när de skulle få in en ny leverans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 29 Juni , 2010 Men det har ju inget med Biltemas kvalite att göra... samt det är ju knappast unikt för biltema huruvida man kan få svar på när en viss produkt åter kommer in :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Juni , 2010 Har ni läst Praktiskbåtägares test av singkanoder? Talar sitt tydliga språk! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 30 Juni , 2010 Jag har inte läst testet om anoder i Praktisktbåtägande...sökte på deras hemsida utan resultat. Please berätta...Vad står det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 Juni , 2010 Kan det mööööjligen vara så att dom är sämre än andra zinkanoder??? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 30 Juni , 2010 Deras test gav vid hand att anoderna var ganska likvärdiga, men Biltemas var bäst. En annan anod, minns inte vilken, hade därtill problem med den fysiska passformen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Familjen 0 Postad 30 Juni , 2010 Nu har jag läst testet. ganska roligt att se att BT hade bäst värden. De var ganska lika men de övriga var duktigare på att ta ut en marginal i sek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 30 Juni , 2010 Watskis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser