martineves 0 Postad 7 Juni , 2010 Eftersom jag är rookie i detta så undrar jag om jag tänker rätt men vet inte varför. Jag har en SIlverHawk 540 DC med Mercury F100 som enl uppgift är en planande båtkonstruktion. Toppfarten ligger på ca 40 Knop. Premiärtur i helgen och jag märker att förbrukningen som bäst ca 1,6l/nm finns i registret runt 3000rpm då båten har en fart på ca 20 knop. Båten börjar då plana. Fast det enligt uppgift ska marschfarten ligga runt 25-30 knop där förbrukningen är densamma nästan sånär på någon tiondel. Skall man upp i marschfart för att få en stabilare gång när man möter svallvågor och liknande från andra båtar. Själv tyckte jag det var behagligare att möta svallvågorna i ca 20 knop när fören slog ner ganska hårt men behöll kursen. Hur ska man möta vågorna, med jämn gas och trimma ut motorn eller ge gas precis när man möter vågen och kommer en högre marschfart på ca 25-30 ge mer stabilitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 7 Juni , 2010 Du får ju köra precis så som du känner är bekvämast, men ett hett tips, är att trimma in (ned) motorn mot aktern, så du pressar ned fören när du möter vågor. Den ska skära genom vågorna. En Silver Hawk är en bra båt att köra vågor med, så du bör kolla upp hur du ska köra. Marchfart får du ju när du drar minst bensin. Den skiljer sig ju dock åt, beroende på vilka förutsättningar du kör i. Vind, vågor, med- el motsjö, egen förmåga, etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 7 Juni , 2010 Om du har samma förbrukning (nm/l) i 20 knop som i 30 knop så är ju 30 knop betydligt mer tidsekonomiskt. Men visst slår det mer i 30 knop ifall sjön är gropig. Har själv en Buster XL med 100 hästar. Jag ligger oftast runt 25 knop, men om det kommer stora svall eller kraftig motsjö så drar jag ner. Om man lägger sig och marshar i 20 knop så tycker jag att marginalen till att sjunka igenom blir för liten, framförallt om man är många i båten. Båten verkar trivas bäst runt 25 knop helt enkelt. På plattvatten kan man dra på upp mot 35 knop, men då drar ju förbrukningen iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 7 Juni , 2010 Tackar de va ungefär som jag trodde då förutom att man sänker fören vid motsjö (tvärtom vid medsjö) med trimvinkeln närmare aktern och hastigheten sänkes utan att man sjunker från sitt planingsläge.När man når den planande vinkeln i krabb sjö ( små korta vågor) ska man öka trimvinkeln så båten hoppar och därefter sänka den till det blir stabilt. Det blir till att träna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 7 Juni , 2010 Du menar inte 1,6nm/liter?? Annars var att din båt lite väl törstig.... jag brukar sänka fören för att klyva vågorna bättre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 7 Juni , 2010 Precis jag är inte van vid begreppen. Vid 25 knop hamna jag runt 1,6 nm/l enligt mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Juni , 2010 Lite tips om att möta vågorna får man här http://www.tv8play.se/play/228598/?autostart=true Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GusGrissom 2 Postad 11 Juni , 2010 Enligt en expert på ecodriving ska du trimma in motorn när du möter svallvågor från andra båtar, hålla jämn gas för att sedan trimma ut igen. http://www.upptackbatlivet.se/tv-eco-driving.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 12 Juni , 2010 Tackar ! Grymt bra tips där, ca 0,6l/nm i 30 knop måste väl anses som en bra förbrukning. Senast ändrad av martineves | 12 juni 2010 | 15:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser