Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
tobiasekholm

Chrysler 455HD

Rekommendera Poster

Hej på er alla hjälpsamma,

Har precis varit och köpt vår första motorbåt till familjen och har nu några frågor till er kunniga:

1. Det sitter en Chrysler 455HD på båten till vilken det vore kul att hitta material (handbok, rephandbok), var finner jag detta ?

2. Vilken oljeblandning rekommenderas till dessa motorer (2%, 3%, 4%) ?

3. Har inte lagt båten i sjön än utan började med att rengöra förgasare, byta snäckväxelolja, är det något mer jag bör kolla innan sjösättning ?

(Tidigare ägare hade problem med att båten gick bra på fullgas men surade ner sig då han släppte av, efter rengöringen ovan så har jag provkört i tunna och den gick fint på tomgång, problemet kanske är löst iom rengöring(

4. Motorn hänger på en gammal ockelbo T13, eller kanske T14 (ska försöka posta en bild senare) vilken har renoverats av tidigare ägare, man har plastat upp ruta samt bytt innegolv det ser ut att vara bra gjort, något speciellt att titta på dessa gamla båtar ?

5. För båt, motor, 30-kärra, skidor, wakeboard, åkring betalade jag 10.000 är det ett rimligt pris ?, det känndes som jag gjorde en bra affär ?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodellen på motorn är med tanken på färgsättningen på kåpan 1971-1973. Du skall köra med 2% oljeblandning. Servicemanual, instruktionsbok (orginal men kopierad) kan jag ordna fram men då måste du skicka ett mail till mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sjösatt samt provkört, trodde nog att den skulle göra lite mer än 24knop ??

Enda problemet jag märkte var att tomgången är något låg vilket gör att den gärna dör då man skall lägga i växel, justeras tomgången på något annat sätt än med blandskruv på dessa förgasare ?

Ingen som kan svara mig på vad det är för båt (underlättar vid försäkring) ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du justerar blandningsskruven så att motorn inte stannar när du lägger i växeln. Tomgången justerar du på stoppskruven som sitter på gas/tändförställningsarmen. Den stoppar armen att gå tillbaka genom att stoppa mot motorblocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack för svar, ser fram emot manualerna !

Är det någon som kan försöka ge mig svar på resterande frågor. Lite problem att försäkra båten när jag inte har en aning om tillverkare eller årtal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...