Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
bebabaluba

Mercury 30hp modell äldre 2taktare driftproblem

Rekommendera Poster

Ohoj!

Ivanliga fall denna säsong så har motorn startat efter tre ryck i draglinan, eller ev med lite choke...

iförrgår var det omöjligt att dra igång den. Började som vanligt, sedan med lite gas i friläge. Plockade bort tändstiften som var blöta och torrdrog ett par gånger. I med tändstiften och motorn startade. Kylvatten sprutade ut som vanligt. La båten i växel och körde sakta ut från småbåtshamnen. Vid öppnare vatten la jag på gas för att komma upp i ~4knop. Då dör motorn. Försöker dra igång den. Vissa ryck i dragsnöret löper snöret ut fint, men vissa ryck stannar dragsnöret tvärt efter 30cm....  känns i armen när man drar för full sula. Varför gör motorn så?? Att tilläga är att snöret gick av och jag fick ro hem.

Igår åkte jag ner till båten och bytade snöret. Hällde i ren bensin så att oljeblandningen skulle bli ~2%. misstänkte kanske att oljeblandningen skulle vara för fet. Motorn startade som vanligt. :-) Tomgång OK. Kylvatten OK. Kasstade loss och körde ut från hamnen. Men efter 5 min motorgång lät motorn konstigt. Lät som att den skulle dö. 5sek senare så dog den. Körde då i ~5knop. Väntade i någon minut. Provade att dra igång den, samma sak med snöret. Ibland fulldraglängd, ibland tvärstopp efter 30cm...  Plockade bort tändstift, men de var inte blöta som dagen innan. Torr drog lite iallafall. Monterade tändstift och drog igång motorn på 4draget. Körde tillbaka mot hamnen. efter 3min dog motorn. fick ro igen...

När jag laggt till provstartade jag motorn.

1. tomgång OK

2. Gasa upp /varva upp  utan växel OK

3. Luftventilen på trycktanken utskruvad OK

4. Kylvatten OK

5. varför får jag problem med dragsnöret? letat på google men hittar inget. Vad kallas felet?

6. Varför stannar motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att pumpa med blåsan när den håller på att dö?

Hade samma problem, bytte blåsa/slang sen fungerade den ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det låter onekligen som att den inte får bensin. Kolla handblåsan, kopplingen in i motorn etc, kommer bensinen fram hela vägen?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HOJ HOJ!

Motorn har fungerat sedan sist, men i veckan var det problem igen...  Motorn gick inte att dra igång när vi var ute och fiskade :-(  fick ro hem igen...  Har nu tagit upp motorn och har den på ställning i garaget. Tänkte jag skulle börja felsöka. Men jag har ingen instruktionsbok. Har laggt upp bilder i mitt album. Någon som har ork, tid och lust att titta på bilderna och skriva vad det är för saker jag märkt ut?

post-10014917-1394236443,4358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är löst. Bytt triggern och motorn startar :-)

Hoppas nu på bra väder och att felet är löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...