Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
tompen105

Varvräknare visar fel efter montering av Ignitor

Rekommendera Poster

Hej,

Jag monterade Ignitor brytarlöst tändsystem i våras och efter det har varvräknaren blivit hoppig på låga varv och visar alldeles för mycket på höga varv. Jag antar att detta har ett samband, men vad kan det bero på? Vad göra åt det?

Installationen är en VPAQ200D/290 -85.

Mvh/Tompen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, inga svar alls, men för andra så, lösningen på detta låg i att byta det 25år gamla instrumentet till ett nytt. Nu ligger den stadigt på tomgång och visar rätt (1000rpm mindre) på höga varv. Hur det blivit så och om/hur det hade med bytet av tändsystemet att göra är oklart.. / Tompen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd men jag är i färd med att byta till Pertronix Ignitor och enligt deras felsökningssida ska detta problem lösas genom att sätta två dioder i serie på givarledningen från tändspole till varvräknare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känt problem inom bilvärden.

Anslut en vanlig diod med framriktningen mot varvräknaranslutningen på tändsystemet, det som tidigare var till brytarspetsarna.

Det elektroniska tändsystemet producerar nån form av växelströmstörning som förvirrar varvräknaren.

Dioden hjälper till att stoppa dessa störningar, rippel, elektroniskt ogräs.

Man kan få samma symptom på motorer som har traditionellt tändsystem om brytarspetsarna och/eller kondensatorn är dåliga också.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...