Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
tompen105

Servo trög åt styrbord

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tidigare skrivit om min glappa och tröga styrning här. Problemet är till stora delar löst då styrkabeln var helt slut med gistet/sprucket hölje men nu är bytt. Dock kvarstår ett fel på servon.

Varje gång jag styr åt styrbord så tar det emot första biten, oavsett roderläge. Felet är inte mekaniskt i styrkabel el. sköld, det vet jag nu. Utan det är som att det tar en stund innan servoverkan kommer åt det hållet. Trots ny och spänd rem märker jag även att servon får kämpa (remmen tjuter) när jag svänger styrbord. Det måste vara något med servon eller hydraliken, men jag har dåliga kunskaper om hur det funkar. Någon som kan hjälpa?

Mvh/Tompen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att lägga till att installationen är en VPAQ200D/290 -85 om det hjälper någon.. / T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget vidare tryck på svaren här... men hursomhelst så har jag löst problemet. Det var det löjliga felet att generatorremmen, dvs den rem som driver vattenpunpen som i sin tur driver servoremmen, slirade. Jag har givetvis bytt och kollat servoremmen noga, men det var alltså den andra remmen som slirade när man belastade servon vilket gav detta konstiga fenomen. Varför det bara gav symptom åt ena hållet får någon mer servokunnig än jag svara på... :) / Tompen

Senast ändrad av tompen105 | 11 juni 2010 | 22:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...