Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
vedboden

150 hk BlackMax kylar / larm problem

Rekommendera Poster

Hejsan!

I slutet av förra säsongen så köpte jag å mina bröder en båt, efter ett litet tag så blev det lite strul med våran motor. Vi var ute och åkte och båten gick fint, men efter en kort stund så börja båten larma och den gick mycket sämre.

En sak vi reagerade på var att hålet där det sprutar ut vatten från motorn hade lite taskigt tryck, det kommer visserligen vatten men i båtar vi haft innan så har vattnet verkligen sprutat ut där ordentligt, så är absolut inte fallet med denna motor, det rinner ut och droppar ibland, nån enstaka gång har det slutat helt i några sekunder.

När man startar motorn så tycker vi att det tar ganska lång tid innan vattnet börjar spruta ut genom hålet, kanske 10 sekunder, är det normalt?

Vi misstänker då att den inte kyler som den ska, impellern är helt nybytt men det blev inget bättre.

När vi köpte båten sa var den i princip helt nyservad.

Någon som har någon ide vad man ska börja felsöka eller kolla för att utesluta något? Vi vill helst inte lämna in motorn till firma direkt utan att ha en aning om någonting.

 

VÄldigt tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Börja med det enklaste, jag antar att du har en bit slang mellan avgassidan av motorn och skvallerutsläppet, ta bort den och kontrollera att det inte finns skräp eller så i själva slangen. Peta även i anlutningen in i motorn med tex en bit kabel eller något som är halvstelt och lite böjbart, det kan finnas skit/ärg/grus/salt eller liknande just i anslutningen.

Gjorde exakt detta med min motor i lördags och fick en normal skvallerstråle istället för som din, typ nästa dropp på tomgång.

Om inte det hjälper så kan kylsystemet var tilltäppt av skräp eller kanske en bit impeller. Då får man väl skruva isär det antar jag...

/qsec



Senast ändrad av qsecofr | 07 juni 2010 | 08:40



Senast ändrad av qsecofr | 07 juni 2010 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte spola först? Med vattenslang? Innan man börjar riva menar jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Tack för svaren.

 

Vi har spolat med vatten underifrån och visst det kommer vatten, men inte mycket, vi har kollat alla slangar som är synliga under motorkåpan och dom är inte igensatta. Jag tänkte peta lite i dom anslutningarna där slangarna sitter men tvivlar på att det är felet.


Jag undrar om man kan spola vatten uppifrån och ner i motorn eller kan nåt paja eller är det inte möjligt på annat sätt?

Hur ser kyl systemet ut på dom här motorerna, måste man plocka isär hela motorn för att komma åt alla gångar där vattnet går för att försöka lokalisera skit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att kontrollstrålen går över thermostaten  prova o demontera thermostaterna en på varje sida .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen.

 

Jag undrar om det ALLTID 100% ska vara stråle i det där skvallerutsläppet och om den alltid ska vara ganska hård, så har det ju varit på våra tidigare båtar.

Jag ska skruva bort termostaterna och se hur det ser ut, men då måste man ha nya packningar antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite olika på årsmodellerna men de finns de som kontrollstrålen är kopplad via thermostaten o då blir det lite växlande tryck på kontrollstrålen när thermostaten öppnar o stänger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi provade att plocka bort termostaterna och drog på vatten och då pumpar det på rejält, det blir ordentligt stark stråle från vatten hålet i motorn.

Vi kokade även termostaterna och båda öppnade vid 64 grader. Jag vet inte om dom kan ha varit kinkiga när dom satt på plats för det var en salt och ärg där. Vi tänkte iaf prova att köra utan termostater, är det någon risk för trubbel om man gör det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provstarta går väl  men kör inte någon längre stund för då går motorn för kall ,är det en insprutare dåblir den ännu kännsligare då går den för fet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med risk för att låta helt puckad så undrar jag vad som kan hända om motorn går för kall? Mer bränsle förbrukning förstår jag och ev lite mer slitage på motorn, men är det något riktigt illa som kan hända om man kör utan sådana?

 

Det är inte insprutning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det kan jag inte direkt svara på vad som kan hända men bra är det inte om du inte får upp någon temp på motorn den kanske skulle gå lite sämre på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...