Bayliner1954 0 Postad 6 Juni , 2010 Hej! Nu har man hunnit segla några hundra distans med nya båten och har en fundering. Har märkt att i samma vind och sjö är det rättså stor skillnad på loggad fart beroende på var vinden kommer ifrån. Som nybörjare tänkte jag att plattläns (plattläns) skulle vara det mest optimala men halvvind ger mer fart och till och med bidevind kan ge mer fart än läns. Det är en scampi jag har och i 10 m/s har jag loggat upp till 8 knop i halvvind men knappt 7 på plattläns. Hur är det egentligen med fart på olika bogar, vilken är normalt snabbast? Kanske har jag trimmat åt h-e. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Det är olika på olika båttyper, eller på olika typer av skrovform skulle man kanske hellre säga. Platt botten ger oftast bäst fart på undanvind slör, plattläns är det nog ingen båt som går bäst på, fast lätt deplacement och spinnaker kan ge planing på direkt plattläns ändå. (jollelika, J80 och liknande skrovformer) Djupare skrov i v-form ger bäst fart vid halvvind om båten inte lutar bort farten på grund av dålig form på seglen. (typ din egen Scampi, och liknande nedbyggda kölformer) Direkt kryssvind är det ett fåtal båtar som har mycket bra fart i förhållande till kryssvinkeln, långa smala skrov med fenköl eller halvlånga kölar brukar gå bra här. (Smaragd, Carrera Helmsman, Wasa 55, Neptunkryssare, och liknande) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juni , 2010 Nu är jag ingen specialist på segling - seglar hellre än bra - och är definitivt ingen kappseglare. Den bästa bogen för de flesta båtar är i regel slör. Det lönar sig ofta att skära/kryssa på länsen i stället för att segla plattläns. Olika båtar är konstruerade så att de har lite olika seglingsegenskaper på olika bogar. Om man skall segla nästan enbart med vinden, behöver ju inte båten ha extrema kryssegenskaper. Hur båten seglar på olika bogar och i olika vindstyrkor kan man utläsa ur ett polardiagram. Det finns ju inte för alla båtar. Det går att göra ett sånt men det är inte enkelt. I tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=330869 hade jag frågan om båtval på sailonline uppe. Det finns några polardiagram och jag försökte förklara hur de fungerade efter bästa förmåga. Sailonline är virituell kappsegling på nätet http://www.sailonline.org/ Registrera dig och starta i en segling, så lär du dig snart hur ett polardiagram fungerar och hur en båt seglar i olika vindvinklar och hur du tex skär på kryssen. Är det nåt du inte fattar får du gärna fråga. Sen kan ju en båt segla olika på olika båtar. Det är väl mest en trimningsfråga, men tom skrovet kan va osymetriskt. Mast ock riggtrim är viktigt. Ju sämre segelbåt och seglare ju viktigare är det att ha en rätt trimmad rigg. Boken Illustrerad mast och riggtrim skall inte va så dum http://www.bokus.com/b/9789189564176.html Har skrivit lite om en träff med Seldens i ämnet här; http://thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 256 Postad 6 Juni , 2010 Det beror på att den skenbara vinden är större när den kommer för om tvärs än akter om tvärs. Du kan alltså räkna in fartvinden också när vinden kommer framifrån s a s. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Juni , 2010 När du länsar kan du aldrig segla fortar än vinden blåser men vid kryss, halvvind sker ett annat fenomen. Seglet blir som en flygplansvinge och det bildas vakum som gör att du också trycks framåt. Din teoretisk snabbaste fart får du alltså på bogar där vindpressen framåt och vakumet på andra sidan seglet samverkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 7 Juni , 2010 Intressant det här. Så den vind jag kan utnyttja för framdrift är på plattläns enbart naturens vind medan på halvvind, bidevind och slör så uppstår flygplansfenomenet och fartvinden kan utnyttjas. Med tillägget att en vind för om tvärs motverkar båtens framåtdrivande rörelse (motvind) så borde optimalt läge vara teoretiskt vara slör där flygplansfenomenet och medvinden samverkar. Det är ju faktiskt det jag kommit fram till också, man kan riktigt känna i båten hur den skjuter fart när man lovar från plattläns till slör. Hur kommer det då att vissa båten inte har slör som bästa bog? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Juni , 2010 Om det finns båtar som inte har slör som bästa bog, så är de nog lätträknade. Har du något exempel? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 7 Juni , 2010 Nej, jag har inget exempel utan refererade till Matrix inlägg ovan: Djupare skrov i v-form ger bäst fart vid halvvind om båten inte lutar bort farten på grund av dålig form på seglen. (typ din egen Scampi, och liknande nedbyggda kölformer) /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 7 Juni , 2010 Gransegel har en trevlig hemsida www.gransegel.se/ där finns mycket nyttig information att läsa om segel mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 8 Juni , 2010 Generellt så är snabbaste bogen beroende på vindstyrkan. Om man inte seglar med spinnaker/gennaker gäller nedan för i stort sätt alla båtar. Vid svag vind så når du bäst fart med vindriktningen något förut runt 60-90 grader då fartvinden är en större komponent än vid starkare vindstyrkor. I hårdvind så ger slören bäst fart, vinkeln beroende på vindstyrkan (vid lättare vind en mer brant slör till halvvind) Om man seglar med spinnaker/gennaker så kan en riktigt brant slör/halvvind ge bättre fart redan vid låga vindstyrkor. Vid ökande vindstyrka gäller samma som ovan, ju hårdare vind desto mer akterlig vind ger högsta fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 8 Juni , 2010 Sen kan man ju kasta in VMG i diskussionen också. Ytterligare ett vedträ på debattbrasan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser