Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Najad373

Batterimonitor Victron BMV-600

Rekommendera Poster

Jag har installerat en batterimonitor BMV-600 helt enligt kopplingsschemat där alla förbrukare går genom shunten.

Den läser spänningen helt korrekt, men jag får inget värde på ström in/ut ur batteribanken, det står 0,0 A hela tiden, har prövat att ha igång stora förbrukare men inget utslag..

Kan det vara fel på shunten eller monitorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger mitt problem här,är nykomling..

BMW600 min synkroniserar inte autpmatiskt,Går det att koppla shunten till solpanelen,samma som förbrukaren ?.Hittar inga scheman på detta.För nu ligger solpanelen genom regulatorn direkt på batteriet....Vilka parametrar skall ställas in har 3 st 320 AH AGM o IVT 20 A.Sol laddregulator ???.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sådan mätare själv... Det finns rätt mycket inställningsmöjligheter. Men man måste plugga på också? Lite kontanter ska ställas in bl.a. Fast börjar man med batteriernas nominella kapacitet blir det ganska rätt. Sista frågan först; om du står vid batteriet så ser det ut så här - batterikabel(kort) - stor säkring - battmeterns schunt - huvudbrytare - förbrukare. Har du 7/24 förbrukare samt batteriladdare så kopplas de in mellan huvudbrytaren och schunten. Det gäller även solpaneler. Jag föreslår att man avsäkrar även laddare & solpaneler... Den första frågan är mer tricky, hmmmm, jo... Är allt installerat korrekt så är nog utrustningen defekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag inte förstår din fråga helt och hållet men för mig låter det som om du inte kopplat helt rätt.

Shunten ska kopplas på minus-sidan.

Den ska sitta närmast batteriet av alla kablar och ingen regulator eller annat ska sitta mellan shunt och batteri. Efter shunten, sett från batteriet, ska minus-plinten sitta där alla minus-kablar monteras, även regulatorns minuskabel. Är det verkligen kopplat så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag koppla om lite.Tack för snabbt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varsågod.

Och välkommen till MG!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...