Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Sakkunnig

Motorbekymmer - övervarvsskydd?

Rekommendera Poster

Tog idag premiärturen med den nyss sjösatta båten. Båten har för säsongen en ny (gammal) motor. En Mariner 60 hk. 3 cyl tvåtaktare. Efter start och lite varmkörning vågar jag mig ut på en försiktig provtur. Motor verkar gå kanonfint på tomgång. Jämn och fin gång. Jag gasar upp och allt ser ut att lira helt toppen. Jag provar så småningom att toppa och se hur fort den går. Jag kommer upp i 28 knop (vilket är den förväntade topphastigheten för den här båt/motor-kombinationen) när plötsligt gaspådraget slår av en aning. Tyvärr hann jag inte se vad varvtalet var på vid det ögonblicket.

 

Motorn dör alltså inte och inte heller går den ojämnt eller så. Den går bara på lägre varv fast gasreglaget är i botten. Jag kommer bara upp i 4000 varv prick. Jag stannar motorn, startar igen och allt verkar vara ok. Den går på samtliga tre cylindrar precis som förut. Jämnt och fint. När jag gasar så går den dock inte högre än 4000 rpm (ca 17 knop)

 

Jag har inte hunnit felsöka så mycket eftersom allt verkar vara i sin ordning. Soppakranen var öppen, kylningen fungerar som den ska, rätt oljeblandning.

 

Vad kan det vara? Kan det vara så att det finns övervarvsskydd på den här motorn? Hur fungerar ett sånt (förutom det uppenbara)? Behöver man nollställa det på något sätt i såfall eller nollställs det automatiskt efter att motorn blivit kall?

 

Hjälp!

 

 



Senast ändrad av Sakkunnig | 06 juni 2010 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte du har något övervarvningsskydd på denna motor den är nog för gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle och luft! Du vet själv tror jag! Av med kåpan, kolla lufttillförsel/filter.

slangar och matning till motor? Sprickor?

 

Ingen gammal bensin va? Då är det Fail...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fjolårssoppa. Det stämmer.

Så bränslesystemet är klart misstänkt, va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att ropa hej innan jag grävt grop åt någon annan så verkar problemet vara löst.

 

Jag har idag bytt bränslefilter och bytt till fräsch soppa i rengjord tank. Efter lite initiala problem med att få igång motorn (har inte riktigt lärt mig ännu hur den ska startas, med choke, gas etc) så gick motorn igång. Åkte ut en sväng och precis vid första gaspådraget så verkade motorn vilja kvävas lite, men efter nån sekund så var det som om slemproppen släppte och motorn varvade ordentligt. Nu har jag tagit två rejäla turer med några timmars mellanrum och motorn verkar gå kanon.

 

Jag måste dock på sikt byta till högre stigning på propellern då motorn varvar mer än tillåtet på maxgas. Tills vidare kör jag inte på maxgas naturligtvis utan passar varvtalet på varvräknaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...