Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Empirikos

Laddningsproblem Md5a

Rekommendera Poster

Hej,

misstänker att min md 5a inte laddar som den ska. Gick en 1 1/2 timme för motor i helgen och den gula lampan laddningslampan lyste hela tiden. Batteriet visade spänningen på batteriet låg konstant på 12,5. Finns det någon säkring som kan ha gått, var ska man börja felsöka?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag tror att den inte laddar alls! Hoppas du har veven med dig! Har du laddgenerator typ Dynastart eller separat växelströmmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batteriet skall mätas till ca:14,4V när motorn går, tror inte heller att din generator laddar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska tilläggas att det är logginstrumentet som visar 12,5 i batterispänning, vet ej om instrumentet mäter spänningen under själva laddningen. Instrumentet är i alla fall en Silva marin nexus clasic. Så vitt jag förstår så sitter det en original generator på motorn.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Original generator? Vet inte hur jag ska tolka det riktigt! Nå! Instrumentet ska visa aktuell spänning hela tiden och direkt efter start (varva upp lite kanske) så ska spänningen hoppa upp till gärna över 14 volt.

Eftersom du nu har 12,5v så är ju batteriet långt ifrån ordentligt laddat.

Det är bara att börja felsöka... Har du ingen extra separat generator så hade jag satt dit en sådan. Renovera startgeneratorn har jag ingen aning om vad det kan kosta. Dessutom laddar inte den så bra ändå och tål heller inte stor batteribank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...