Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Claramell

ställ gärna frågor om renovering!

Rekommendera Poster

Vi köpte en Sunwind 26a i mars som behövde en total genomgång både utvändigt och invändigt.

Det finns säkert många av er där ute som är rädda för att köpa en båt som behöver fixas mycket med. Med facit i hand kan vi säga att vi hade aldrig gjort detta köp om vi hade småbarn i huset. det har krävt mycket tid men varit väldigt kul...

Nu är båten sjösatt men arbetet fortsätter. Vi kommer lägga durk både inne i båten och i sittbrunn, bygga kyl och göra klart dynorna vi syr på. Vi ska även bygga skåp och lägga golvmatta i förpiken/toalett.

Mycket av det vi gjort har varit enklare än vi trott, medan en del tagit mycket mer tid än vi planerade.

Vi sitter inne med mycket svar och kunskap efter denna resa vi gjort så kom gärna med frågor :) Mycket bilder har kommit upp på bloggen (www.hannasfotoliv.blogg.se) men tyvärr skriver vi inte in all fakta där eller exakt hur man utför arbetet.

Trevlig sommar!

post-10014076-1394236380,3344_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med facit i hand är det alltid billigare att köpa en båt som är klar än att renovera själv. Men visst, gillar man att pyssla så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte tvunget i vårt fall faktiskt. Vi pruta ner båten ordentligt från redan lågt pris, så vår slutnota slutar inte över vad den Sundwind 26 vi kollade på innan skulle kostat. tvärtom så kommer vi rätt många tusenlappar under det priset.

Så det är nog olika, beror på vad man får båten till för pris :) Och vad man sen väljer att göra med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant men jag mäter ju timpeng vs arbete på helger vilket mitt företag gärna ser att jag gör och då blir båten en MYCKET dyr affär!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förstår jag i ditt fall...

Men vi har jobbat på båten bara jag och min sambo. På nästintill all vår fritid under vissa perioder... Vi har lagt över 200 timmar var på båten sen den köptes...

post-10014076-1394236380,844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man gör saker själv, får man det som man vill ha det. T ex det tyg på dynorna som man själv tycker om, och inte det som den förre ägaren tyckte var snyggast...

Man kan även bygga de skåp man vill ha osv.

Stå på er, håller själv på och fräschar upp en misil2, och prisskillnaden mellan en färdig och min räcker till det jag vill göra och lite extra utrustning jag själv vill ha.

En fråga: vad använde ni för lim till skrovklädseln?
Har ni fått tag i storsegel ännu?

Hälsningar,

Peter på brygga L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst - om man accepterar vad som helst, eller har obegränsade tillgångar påpengar så att man kan beställa en ny på med exakt spec som man vill ha det.

Jag har hitills efter mer än 45 år av segelbåtsägande inte sett en båt ännu som är som jag vill ha det.

Alla båtar är kompromisser som skall passa alla - alltså passar den egentligen ingen.

Sen är det väl så att jag personligen nog tycker mer om att jobba med båten ämn att segla. Eller rättare sagt. Den tid man har till förfogande man har för att segla är oerhört kort. Jobba med båten kan man göra hela året.

Jag har inte haft en båt hitills som jag inte gjort stora förändringar på. Man vill ju att saker och ting skall fungera - och efter ens egna förutsättningar. Om man då kan göra allt - varför då gå och irritera sig på olika saker  som fungerar dåligt eller mindre bra? Det är ju bara att ändra som man vill ha det.

Jag brukar säga lite halvt på skämt och halvt på allvar; Båtar är inget intresse - det är en sjukdom

Hanna

Trevlig Blogg. Jag har kollat på den förr.

Jag gör ungefär lika dant i min blogg, en hel del foto, fast inte lika bra som era, men jag brukar förklara in i minsta detalj hur jag gör.Cool

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jättekul att det finns bloggar med bilder och info om ombyggnader av båtar.

Ska man ha en båt precis som man vill måste man för det mesta bygga om en del. Men det krävs erfarenhet av ett par år till sjöss innnan man vet hur man vill ha det egentligen.

Det svåraste tror jag är att tordas sätta sågen i sin båt. Törs man väl starta händer det att modet blir lite överstort så vääääääääääldigt mycket ryker ut ur båten av bara farten och sedan tar det en enorm tid att bygga klart den. Man kan se det på blocket bland annatFlört

Mitt favorituttryck har sitt ursprung hos en av våra båtgrannar på varvet. I höstas när alla tog upp sina båtar och humöret väl inte var på topp hos de flesta kom han glädjestrålande till oss och utbrast : äntligen börjar den riktiga båtsäsongen!

Håller med honom på många sätt. När alla (även jag) är lyckliga vid sjösättningen kan jag också känna saknad över varvslivet me dess gemenskap och problemlösning.

Om två veckor har vi förhoppningsvis sjösatt men denna gång behöver jag inte sakna varvslivet för båtbygget kommer fortsätt hela säsongen, men då i vattnet med möjlighet till bad och en eller annan utflykt till någon vik.Skrattande

Kan ge er en länk till en väldigt imponerande ombyggnadsblogg. Här kan man snacka om ett stort projekt som har blivit oerhört elegant:

Nytt försök till länk http://www.nellieyacht.se/

Senast ändrad av ciaraud | 07 juni 2010 | 08:08

Senast ändrad av ciaraud | 07 juni 2010 | 08:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller medmånga tidigare inlägg dvs, att renovera en båt lönar sej bara om man räknar bort sin egen timpenning. Själv har jag renoverat båten i vintras med inställningen, det är mer givande att jobba på båten än att t.ex. titta på TV. Om man ser det som en rolig hobby tycker jag det kan vara en bra ide.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej peter. Ligger du i björlanda alltså?

Till skrovklädseln hade vi lite problem med limmet. Vi använde först kontaktlim över hela ytorna. Men vi tyckte inte om det för det är svårt. det måste passa direkt.

Vi frågade Watski hur man kunde göra och dem rekomenderade att ta vanligt golvlim på ytorna och sen ta kontaktlim i kanterna. Detta fungerade bättre.

Lim överhuvudtaget är ju svårt, man har lim precis överallt för man hittar ju inte någon ultimat kroppsställning i en båt med vinklar och lågt i tak.

Angående storsegel så har vi inte skaffat nytt. Vi har tvättat det vi har och ska hissa det för att se om det finns någon lösning. Sy om det var ett förslag men det kostade ganska mycket. Köpa nytt är tyvärr inte aktuellt detta år och begagnade verkar inte finnas massor av. Inga helt enkelt.

Mvh Hanna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då vet jag, med limmet alltså. Jag använde själv Kiilto mattlim och dubbellimmade. I vissa kanter har jag oxå använt kontaktlim.

Vad är måtten på Sunwind storen?
Antagligen finns det någonstans en båt med liknande mått, om bomliket är ngt kortare brukar knappast skada, många båter har tryck på rodret, vilket kan minska ngt om bomliket är kortare, hade själv ett storsegel som bomliket var 35 cm kortare än original på en tidigare båt, , den båten gick mycket trevligt och tålde även mer vind innan det blev nödvändigt att reva jf med båtar med originalsegel.

hälsningar,

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också haft tillgång till hur mycket skitkul jobb som helst, till hög timpeng, men frågan är vad man vill ha livet till. Man börjar räkna på vad en promenad kostar, går fortare med taxi. Och vad kostar det att sova?. Efter en infarkt börjar man värdesätta omväxling i tillvaron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja... jag ger mig! Resan är halva nöjet som det sägs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...