bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Ett tag sen det kom nåt från mig så: Vaknade 3 imorse av någon konstig anledning? Blåste hyfsat hemma (1,5 mil till båten, bor på östsidan Tjörn men båten på Västsidan) Så? Lite segling kanske? Kaffe, mackor, Cola (Vaffan? Ungarna måste glömt den i helgen?) och ett snabbt stopp vid macken för att bunkra en 20-litersdunk med diesel. Fick dock bara på 12-14 liter innan det var fullt. Blåste enligt vindex ca 10 m/s. Jaja... Tänkte ta mig utomskärs för att gå norrut. Full maskin mot rätt duktiga vågor gav mig en ny syn på Fröken Ohlson: 2200 varv på MD6:an och 1,5-2 knop!!! Visst, stampade som bara den och fören pekade ibland rakt upp i himlen för att sedan vara under vattenlinjen vilket annonserades av ett duktigt brak. Jädrar vilken sjö! Värsta hittills! Lustigt nog gillar jag det! Man vet var man är och att segel kan vara upp på 15 sek i nödfall. Sen var det genua och en go nordlig kurs. Loggade 6,5-7 knop. Trodde inte det var möjligt! En riktigt god morgon! Hemmahamn 10.00. PS. Den nya Garmin plotter är guld värd! Kan koppla av lite i mellanåt. Synd bara att jag inte får den att prata med autopiloten. Hjälp! Dagens fail dock: Minus ett vinchhandtag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Låter som ett nybörjarfel att tappa handtagen? Kan säkert bortförklaras med den gamla typen utan spärr? Att ha med spärr och ett till varje vinsch kan avhjälpa klantighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Jajamen, utan spärr! Ser fram emot att köpa 2 nya MED spärr! Blåste på rätt bra och hon lade sig som en dålig flicka när genua för ut... Var gör man det lämpligast? Göteborg är det som gäller, eller Watski, Stenungsund. Ett handtag kvar, även det utan spärr! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Butiken vid Myggenäs marina kanske har, annars så har väl SB båttillbehör i Stenungsund? Eller varför inte den som ligger närmast? Skärhamn har ju en välsorterad butik med mycke godis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Du har ju så rätt! Bosse i Skärhamn prutar ju alltid med sig själv dessutom! Får bli ett besök där i slutet av veckan! Typ 100M från båten, man är ju idiot ibland... Du låter som känd i trakterna? Båten i närheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Jag kan ju heja på dig när jag seglar om dig nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 6 Juni , 2010 Den dagen lär ju dröja... Men visst: Vhf callsign SC2000. Där löste jag den frågan! Senast ändrad av bearcat | 06 juni 2010 | 20:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juni , 2010 Det känns bra att man kan känna sig som nybörjare även efter mer än 45 år med segelbåt. Nog katten går det ett och annat vinchantag nån gång ibland, även om det kan gå några år emellan. För att inte tala om skruvmejslar, skiftnycklar och andra verktyg - och glasögon. Sen använder man senilsnör resten av sommaren. Det senaste jag tappade var en alldeles ny keps som jag fått på Nordens Skeppshandel. Hade haft den på huvudet i styvt en timme när den blåste av vid Stångholmens fyr kl 08.10 förra lördagen. Vi kanske syns på sjön - om ni har otur Mig känner ni igen - på båten tommy Senast ändrad av toaen | 06 juni 2010 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Hehe, inte lär det dröja. Jag plockar sådana som dig i parti och minut! Ohlson 29 är ju inte kända för att vara blekeskenare precis, eller har du varit uppe i 13,6 knop så kanske jag får passa mig? Båten på bilden är en Dominant 78, kolla noga för nästa gång du ser den hinner du bara se röven av henne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 6 Juni , 2010 Hoppas vi ses Tommy, det har vi pratat om förr. Gick ju igenom sunnepinan för några år sedan med gennakern uppe och det sa gubbarna på bänken att det var det värsta dom hade sett där. Till och med smoegen-Stefan vart lite impad tror jag. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juni , 2010 Jasså var det du. Tyvärr har jag alltid väldigt späckat program när jag är i stan. Sen bor mina föräldrar inte kvar på Lilleby. Modren bor på ett äldreboende inne i stan och fadern har etta med jordvärme på Vägga i Kungshamn. Tur du inte mötte den stora Zitabåten i Sunnepinnan. Det gjorde jag med vår bohujulle vid smalaste stället. Jag såg honom inte förrän han hade kommit runt kröken. Det gick, men det var inte mycket plats kvar. Du hade inte fått plats med din Dominant. Det blir nog du som får segla ikapp. Jag loggade faktiskt 8 knop upp genom kosterrännan i fjol sommar. Slör, medsjö och roligtvis medström, men ändå. Båten tål att gå på grund med. Plasten i skrovet skulle räcka till tre sådana båtar som din - minst. tommy slöseglare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 6 Juni , 2010 Mossholmen har riktig diesel untan massa skräp RME och sån skit... Vad har du för auto-pilot? Pratar den nmea 0183? Senast ändrad av CaptainH | 06 juni 2010 | 22:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 7 Juni , 2010 Den pratar 0183 1.5 och piloten är en Simrad TP30. Fjärrkontroll 20 inkopplad och det är där problemet ligger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 7 Juni , 2010 Jag retas lite! Är aldrig ute och smygtävlar. Bara lakanen ser bra ut i vind så är jag nöjd! Kommer aldrig att bli en jaga-varenda-jävla-tiondels-knop. För lat för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser