Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
JoakimSWE

Luftintag/olja

Rekommendera Poster

Har en liten Honda fyrtaktare som jag bytt motorolja och växellådsolja på idag. Det finns en liten tratt bak på motorn under motorkåpan på där det stod motorolja och rätt bokstavskombination på oljan. Det jag inte märker är att det är en pil nedåt till oljeröret. Det ser som klippt och skuret ut att hälla i oljan i tråget/tratten där det sakta men säkert rinner igenom. Efter 2-3 sekunder rinner dock allt ut där drevet börjar och jag misstänker att jag råkat hälla motorolja i luftintaget? Dock verkar det som om allt rann igenom. Är detta luftintaget? Står ingenting i instruktionsboken.

Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga att på motorkåpan finns ett hål in till detta tråg, det är därför jag misstänker att det är just luftintag? Det går två slangar nedåt till drevet, ingenting som korsar motorn överhuvudtaget vad jag kan se.

// Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nu att jag KANSKE vet vad det är för något... kompisen föreslog att det kunde vara något slags översköljningstråg, om man får en våg bakifrån som letar sig in vid luftintaget (som jag nästan är bombis på är ett luftintag, inne i handtaget bak på motorn), som gör att den dränerar ut vattnet som annars skulle kommit in i motorn. Kan detta stämma? Då är det bara att tuta och köra... kanske skölja ur tråget så att oljan inte skadar slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...