Gäst Patrik Postad 22 December , 2001 Hallå!! Min Ysb 8 spottar ur sig oljan helt plötsligt. Efter hela sommarens framfart med segel och motorgång so vid sista turen innan upplägningen spottade den ut all sin olja. Tror att det membran som skall öppna för att underlätta kolvens återsvängning fasnar i låst läge med påföljd att det byggs upp ett övertrycg i olje rummet. Har införskaffat verkstads handboken men den ger inte några ledtrådar,har haft isär delen och rengjort med tunn diselolja och satt dit den i samma sätt. Någon som vet råd eller va det annars kan tänkas vara, kom med förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Enrico Postad 22 December , 2001 En bov i dramat när det gäller bensinare brukar ju vara att man har övertryck i vevhuset.Slitna kolvar och lopp kan bidraga till detta och i viss mån otäta ventiler och säten,motorn kan gå bra ändå men trycker ut ansenliga mängder olja.En diesel som lider av samma symptom torde bli svårstartad och tappa rejält med ork,har du märkt något av detta? Om inte din åtgärd räcker så lätta på toppen och kolla upp så att inte någon gummitätning till oljekanalerna har spruckit,då kan man nog få sådana här efekter.Jag är ingen expert på yanmar men lyft på locket så får du mycket information om motorns almännkondition. Bon chance. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Hansson Postad 27 December , 2001 Hej Patrik Har för många år sedan haft samma problem av samma art, gjorde som du, men hade ej heller någon positiv inverkan. Vid nästa problem, motorn skenade, enda chansen att få stopp på eländet var att rycka bort slangen till vevhusventilationen, orsaken visade sig vara en deformerad topplockspackning. Skadan i packningen var mellan kolvtoppen och vevhuset. kompet gick ner i vevhuset och tryckte upp oljan till insugningsventilen. Efter byte av toppackning försvann även problemet med oljeutblåsningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappis 0 Postad 24 September , 2012 Bytte startmotor för 2 årsedan efter att den brändes. Nu läcker det olja vid backslaget - får fylla på ständigt. Någon som har förslag på vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 25 September , 2012 Om det läcker vid backslaget, eller snarare vid infästningen till reduceringsväxeln är det i stort sett bara packningen mellan motorn och reduceringsväxeln som kan vara orsaken om jag minns min YSB12 rätt. Jag bytte hela reduceringsväxeln i våras och bytte då även packning, jag köpte Packning på tub på jula, fungerade klockrent. Det är ju en hel del jobb om man inte kommer åt att skriva bort eländet i båten, då får man lyfta motorn. Jag gjorde rent ytorna och följde instruktionen (Dra åt med handkraft först, sedan resten efter någon timme) och det hela gick smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappis 0 Postad 25 September , 2012 Tack för tipset. Jag det är ju lite jobb att lyfta järngenuan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser